איך בונים תמהיל משכנתא נכון?

איך מורכב תמהיל משכנתא מותאם?

אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו לוקחים מסלולים עם סיכונים גבוהים ובסוף נותרים עם הסיכונים ביד, אם אתם רוצים לשלב מסלול בעל אופי מסוכן, אתם חייבים לשים לב שאין לכם עוד סיכונים, אתם לא רוצים לשלם ביוקר על טעויות שיכלו להימנע, בתמהיל משכנתא אתם אלו שתבחרו מהם המסלולים שיכנסו לתמהיל המשכנתא שלכם, אתם תבחרו מה תהיה רמת הסיכון בהרכב המשכנתא שלכם ואילו מסלולים ישתלמו לכם יותר.
אני מקווה שאתם ערניים מספיק לצרכים שלכם, אם הצורך של החבר שלכם הוא לדעת מראש מה יהיה גובה ההחזר החודשי, למרות שהוא משלם עבור כך ריבית יקרה יותר, זה לא אומר שגם לכם זה יהיה נכון, כמו שהפרנסה שלי לא דומה לפרנסה של שלך…
בכל אופן, כאן ננסה לתת טיפים לבניית תמהיל משכנתא מותאם לצרכים שלכם.

איך מרכיבים תמהיל משכנתא בצורה טובה?

חשוב לזכור את הרגולציה שהוציא בנק ישראל בנוגע לגובה המסלולים במשכנתאות.
מהם הקריטריונים שקבע בנק ישראל על גובה המסלולים במשכנתאות?

  1. עד שליש מההלוואה יכול להיות בריבית משתנה קצרת טווח, השינוי יהיה לא מעל 5 שנים, לדוגמא, מסלול ריבית פריים יכול להיות רק שליש מכל ההלוואה.
  2. שליש מגובה ההלוואה יוחזר במסלול קבוע, הריבית תהיה קבועה ולא משנה אם היא צמודה למדד המחירים לצרכן או לא.
  3. הוא מאפשר ששני שליש הנותרים מגובה ההחזר להיות בריבית משתנה ארוכת טווח, לא יהיה שינוי פחות מ 5 שנים.

עומד כאן הגיון מאחורי הקריטריונים, אם אדם מתפתה לקחת ריבית משתנה קצרת טווח, הוא משלם והכל טוב ויפה עד ליום שהריבית עלתה משמעותית ובבת אחת עלה גם ההחזר והוא לא יכול לעמוד בהחזר. הבנק מנסה למנוע מצבים כאלו לא נעימים.

הטיפים להרכבת תמהיל משכנתא בצורה מותאמת?

מסלול בריבית פריים – כרגע המסלול מוגדר כמסלול הקורץ ביותר, הריבית נמוכה, היא עומדת על 1.6%, הוא לא צמוד למדד ואין בו עמלה על פירעון מוקדם.
את טווח תקופת ההחזר על פי פריים אני ממליץ לפרוש ככל הניתן, כך נוכל לצמצם את טווח המסלולים האחרים, הפחות משתלמים ומהווים סיכון רב יותר בפריסה ארוכה.
אני הייתי משלב שליש מגובה ההלוואה במסלול פריים, זה המקסימום המתאפשר ע"י הבנק.
מסלול קבוע צמוד מדד – המסלול הקבוע, למרות שהוא צמוד למדד, הוא יציב, נכון הריביות שלו יחסית יקרות, אבל עדיין, אני ממליץ לשלב אותו כמובן במינון הנכון, הייתי אומר אפילו לשלב אותו לתקופה הכי קטנה שאפשר, הרי הוא בעל סיכונים לא מבוטלים ולכן 20% מגובה הלוואה במסלול קבוע צמוד, מספק לנו.
מסלול בריבית קבועה – המסלול הקבוע מהווה יציבות למשכנתא על פי הקריטריונים של בנק ישראל צריך לשלב שליש מגובה המשכנתא במסלול קבוע, לא משנה אם זה יהיה בקבוע צמוד או במסלול קבוע רגיל.
מצד שני, מסלול זה נחשב למסלול הכי יקר, על יציבות משלמים…
אם נשלב 15% מגובה המשכנתא במסלול ריבית קבועה נקבל יציבות.