חסכו כסף! דברים שאתם ככל הנראה לא יודעים על ביטוח נכס

למה תידרשו לבטח משכנתא ואיך תגיעו למחיר הביטוח המשתלם ביותר?

אז מה זה בכלל ביטוח משכנתא? היכן הכי משתלם לכם להשקיע בביטוח משכנתא? איזו חברה נותנת את הביטוח המשתלם ביותר? איך ניגשים לכל עניין המחירים, איך תעשו סקר מחירים ושירות שיביאו לכם תוצאות נכונות?

קודם כל, דבר ראשון ננסה להסביר מה זה בכלל ביטוח משכנתא, ממה זה מורכב, מה המחיר שנשלם עבור ביטוח משכנתא, בהמשך נכוון אתכם כיצד תוכלו לבצע סקר זריז ויעיל בשוק הביטוחים ובכך להגיע לביטוח הטוב לכם ביותר.

נתחיל?

מה עומד מאחורי דרישת ביטוח משכנתא של הבנק? מה הבנק ישיג עם ביטוח משכנתא?

כשאתם לפני צעד כה  משמעותי של רכישת דירה או נכס נוסף אתם עומדים לקבל לידיכם סכום כסף עצום, לפעמים יהיה מדובר בכמה מאות אלפי שקלים ולפעמים הסכום יעמוד על מיליונים, הבנק דורש בטוחות בנוסף למשכון הנכס שלכם, הוא לוקח ריזיקה על אופציות שאף אחד לא רוצה שהן יקרו, במקרה של מות הלווה מי יחזיר לבנק את כספו? במקרה של נכס שניזוק ונהרס, מה יעשה הבנק והמשכון ירד בערכו ובשוויו?

לכן, הבנק דורש שתבוטחו בשני הביטוחים הבאים:

  • ביטוח חיים.  
  • ביטוח נכס.

למה ביטוח חיים?

כמו שכבר כתבנו כאן, מה יעשה הבנק אם אחד הלווים מת קודם שפרע את חובו? אם מדובר בבני זוג שלקחו משכנתא יחד שניהם יצטרכו להיות מבוטחים, מה יהיה אם אחד מבני הזוג הלווים ילך מו העולם לפני שהבנק קיבל את כספו? ואם תגידו שבן הזוג ישלם אז בואו נבין, זה לא כל כך פשוט, עד היום בני הזוג עבדו והכניסו יפה, מהכנסה יפה זו הם שילמו מידי חודש את תשלום המשכנתא, ביום מר ונמהר, האישה הלכה לבית עולמה הבעל נשאר בודד עם ההכנסה שלו בלבד, אין יותר את ההכנסה של אשתו… כעת כשההכנסה שלו פחותה קשה עליו תשלום המשכנתא, איך יעמוד בתשלומים כשהכנסותיו ירדו בכמחצית ממה שהיו קודם לכן?

הבנק לא רוצה להעמיד את כספו בסכנה, הוא רוצה להיות בטוח שיקבל את כספו חזרה גם במקרה של מות אחד הלווים.

ומה יעזור ביטוח חיים?  במקרה של מות אחד הלווים, הבנק יתבע את חברת הביטוח בתשלום יתרת המשכנתא וכך העניין מוסדר, בן הזוג פטור מתשלום המשכנתא, הערבים לא צריכים להיכנס לתמונה כלל והכל בא על מקומו בשלום.

למה ביטוח נכס?

דירה ממושכנת, למי שייכת ללווה או למי שהיא ממושכנת לו? אז נכון הדירה שרכשתם, בכסף המשכנתא, עדיין לא כולה שלכם! אולי כבר שילמתם את רוב המשכנתא, אולי בקושי התחלתם בתשלומי המשכנתא, על כל מקרה, יותר ממה שהדירה שלכם, היא של הבנק, עד לסיום המשכנתא כך הם פני הדברים בעיני.

הדירה היקרה והחשובה שלכם יכולה להינזק כמו כל מבנה קיים אחר, אם זה מנזילות מים או אולי שריפות, הנזקים האפשריים הם רבים, הבנק רוצה לבטח את הנכס מפניהם, הוא רוצה לבטח את כספו כך שגם במקרה נזק יהיה מי שיישא בנזק ובכך ערך הדירה לא ירד בגלל נזקים שונים. חשבתם מה יכולות להיות השלכות של רעידת אדמה? איזה נזק רעידה כזו יכולה לגרום למבנים ? הבנק רוצה למנוע מצב של נזק בנכס הממושכן, ברגע שהנכס שלכם מבוטח בביטוח מבנה, במקרה של שריפה, חלילה, הנכס מבוטח, הביטוח יממן את עלות השיפוץ הנדרש לאחר השריפה, ביטוח נכס מבטיח לבנק שמירה על הנכס הממושכן ובכך גם רצון להמשיך לשלם את המשכנתא, הרי אחד שדירתו ניזוקה ברעידת אדמה, הוא לא ירצה לשלם משכנתא על נכס שכבר לא קיים או על נכס שערכו צנח, אם יש לנכס ביטוח, הביטוח מממן את התיקונים הנדרשים (או אולי את הבנייה הנדרשת אם הנזק הוא כזה המצריך בנייה מחדש) ובכך ערך הנכס לא יורד.

אז מה המחיר שיעלה לנו ביטוח המשכנתא?

ייתכן מצב בו אחד יעשה ביטוח חיים יעלה לו סכום מסוים ואחר שיגיע ממש אחריו ישלם מחיר כפול. במה העניין תלוי? טוב, אז כנראה הבנתם, מחירי הביטוח משתנים מאדם לאדם, אחד בריא כשור אחד בריא פחות, מספיק שהבן אדם מעשן וכבר מחיר הביטוח שלו יעלה, הנתונים המשתנים מאדם לאדם הם יקבעו את גובה המחיר שתשלמו עבור הביטוח שלכם, אז ברור לנו שאחד צעיר עם מחלות רקע או עבר רפואי אחר לא ישלם את אותו מחיר כמו אחד ללא שום עבר רפואי, בביטוח חיים ישאלו אתכם שאלות רבות כמו מה הגיל שלך? כמה סיגריות אתה מעשן? במה אתה עוסק? האם אתה סובל מ…? המחירים משתנים מסוכנות ביטוח אחת לשנייה.

מה יבדקו בביטוח מבנה? כאן יבדקו את ערך הדירה כמה עולה לבנות אותה מחדש, על כמה כסף מתוך המחיר הכולל של הדירה אתם רוצים ביטוח. הסך הכל יבדקו כאן יותר את עלות הכינון – כמה תעלה בניית הדירה מחדש. ככל שהדירה גדולה יותר כך גם המחיר יעלה.

אז איך תבצעו סקר שוק זריז ויעיל על ביטוחי המשכנתא?

כמו שאתם יודעים, בכל אתר חברת ביטוח אתם יכולים לבקש הצעת מחיר, פשוט תזינו את הפרטים שלכם ויחזרו אליכם עם הצעות מחיר שונות, לכם נשאר לבדוק מה המחיר הנמוך והמשתלם ביותר, איזה ביטוח מבטח את כל הכיסויים הנדרשים. ועצה ממני, אל תבדקו רק באתר אחד, תבדקו בכמה אתרים, כך תקבלו כמה הצעות וממילא הסקר יהיה מקיף יותר.