דרמה בשוק המשכנתאות! עליה בריבית בנק ישראל!

על אף כל התחזיות והאזהרות אף אחד לא האמין שזה באמת יקרה. כבר שנים שריבית בנק ישראל היא במגמה של ירידה. ומלפני 3.5 שנים לא היתה עליה כלל בריבית. אבל הנה עכשיו זה קורה. האינפלציה שעולה בקצב מתמיד חייבה את בנק ישראל לעשות את הצעד הזה. העניין הוא שזו רק ההתחלה ולפי התחזית עד סוף שנת 2022 ריבית בנק ישראל תעמוד בסוף השנה על 1.5%. כדי להבין כמה דרסטי השינוי צריך לדעת שעד כה הריבית עמדה על 0.1% משמע שבסוף השנה העליה הכוללת תהיה 1.4%. כרגע הריבית עלתה ב 0.25% והיא עומדת על 0.35%.

השפעת התייקרות הריבית במשק על שוק הדיור

לפי התחזיות העליה של הריבית תיטיב עם שוק הדיור. המשכנתאות יתייקרו וממילא הביקוש לנדל"ן יפחת. מה שקרה הוא שברגע שכל אחד יכול לרכוש נכס על בסיס משכנתא כולם ממהרים מאוד. אך ברגע שהמשכנתאות יקרות יותר, וכל הריביות בסימן של עליה, זה גורם לחשוב פעמיים האם באמת כדאי להיכנס לתיק הזה. ממילא הביקוש לדירות יפחת ואנו מקווים שזה יביא לירידת מחירים.

ההשפעה של התייקרות ריבית בנק ישראל על המשכנתאות

בכל משכנתא בישראל יש את רכיב הפריים. ריבית הפריים נחשבת לריבית הזולה ביותר בשוק כך כמובן היא גם קצת מסוכנת. כל שינוי של ריבית במשק משפיע אוטומטית עליה. 

 

בתקופה האחרונה הרבו להזהיר על שימוש מופרז בפריים במשכנתא שעלול לסכן את הלווה. חשוב להבין שאם ריבית בנק ישראל נמצאת עכשיו בעליה מדובר גם בעליה של ריבית הפריים. כלומר, אם ריבית הפריים עמדה עד עכשיו על 1.6% כעת היא תעמוד על 1.85%. ולקראת סוף השנה כאשר הריביות במשק יעמדו על 1.5% ריבית הפריים תעמוד על 3.1%. וכאן כבר מדובר בריבית ממש גבוהה.

 

לקוח שרוב המשכנתא שלו מבוססת על פריים עשוי להרגיש חזק את המשבר הנוכחי ויצטרך לדעת איך להתמודד עם זה. האמת שכל לוקחי המשכנתאות ירגישו היטב את הריביות היקרות יותר. בדרך כלל לרוב הלווים יש לפחות ⅓ משכנתא בפריים שזהו חלק משמעותי. אך ברור שאלו שהפריים מהווה רק ⅓ מן המשכנתא שלהם יוכלו להתמודד בקלות יותר מאשר לוקחי המשכנתאות שרוב המשכנתא שלהם מבוססת על פריים.

איך מתמודדים עם עליית הפריים במשכנתא?

הדרך להתמודד עם התייקרות המשכנתא היא פשוט למחזר אותה. ברור שלא בכל המקרים זה כל כך פשוט. ולא בכל המקרים זה משתלם. אך בהחלט ברוב הפעמים יש מה לעשות. אם הפריים לא משמעותי כל כך במשכנתא שלכם לא בטוח ששווה לכם לרוץ למחזר אותה. מסתבר מאוד שיהיה לכם משתלם יותר להשלים עם עלייה בתשלומים החודשיים.

 

בכל אופן תמיד כדאי לבדוק ובמיוחד בזמנים כאלו איך תוכלו לחסוך כסף במשכנתא שלם. מוזמנים לקבוע פגישת ייעוץ עם יועץ משכנתא מטעם משכנתא שלי.