למה לקוחות משלמים יקר מדי עבור המשכנתאות שלהם?

הכל בגלל ששקיפות מחירי המשכנתאות בישראל נמוכה יחסית למה שקורה בעולם.

ממחקר שנערך על ידי רשות התחרות עולה כי מחירי עסקאות המשכנתא בארץ הם יקרים וזאת למרות העובדה שקיימים בשוק תנאים טובים מאד שאמורים להביא להוזלה של המחירים.

למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? כל זה בכתבה שלפניכם.

מה שקורה בעולם המשכנתאות

הלקוחות מגיעים לבנקים ומבקשים הלוואה. הבנקים נותנים להם הצעת מחיר וברוב המקרים בלי לחשוב מדי הרבה ובלי משא ומתן, הלקוח מקבל את ההצעה ומשלם את כל המחיר. כל זה קורה בזמן שבשוק המשכנתאות התנאים טובים מאי פעם, האפשרויות מגוונות, ניתן לעמוד על המקח ולבנות תמהיל מותאם לצרכי הלקוח באופן מושלם. למעשה רק 44% מן הלווים עורכים השוואה ועומדים על המקח. מה שהביא לכך שרוב רובם לא מנצלים את התנאים הטובים שבשוק ומשלמים ביוקר על המשכנתאות שלהם.  

חוסר השקיפות של מחירי המשכנתאות בארץ

הגורם העיקרי לכך שהלקוחות לא עורכים השוואת משכנתא ולא מתמקחים עם הבנק, במילים אחרות לא ממצים את האפשרויות הקיימות, הוא חוסר השקיפות של מחירי המשכנתאות בארץ. 

המשכנתאות בארץ הן מורכבות ולא ברורות, אין שום דבר אחיד, הכל משתנה מלקוח ללקוח. יש מספר אפשרויות של מסלולים אך אין מחיר קבוע לכל מסלול. וגם, בכל תמהיל אפשר לשלב כמה מסלולים. מה שקורה הוא שיש ערפול במחירי המשכנתאות ולקוח שמעוניין להשוות ולבחור הצעה משתלמת נדרש ללמוד את כל הנושא על בוריו כדי להבין מה בסופו של דבר יהיה לו משתלם ביותר. זו הסיבה שמרבית הלקוחות מעדיפים לקחת את ההצעה הראשונה ולא להכניס את עצמם לסוגיות סבוכות שהם לא מבינים בהם. 

מה שהם לא יודעים, שבכך שהם טומנים ראש בחול. הם מפסידים עשרות אם לא מאות אלפי שקלים וזאת משום שהבנקים מנצלים את החולשה של הלקוחות ומביאים הצעת מחיר ראשונית יקרה ולא הגיונית לתנאי השוק. הלקוח שלא יודע זאת, לא חושב פעמיים ופשוט מקבל בברכה את ההצעה היקרה מהבנק.

איך הולכים לשפר את שקיפות מחירי המשכנתאות בארץ?

רשות התחרות מציעה לבדוק אפשרויות שונות לשיפור השקיפות מה שיביא את הלווים לקבל את מה שמגיע להם ואת האפשרות להשוות בין מחירים ולבחור את התמהיל שיתאים להם ביותר.

  1. שימוש במערכות מקוונות שיתנו ללקוח אפשרות לבנות בעצמו את התמהיל שלו ולפנות עם התמהיל לבנקים השונים. מה שיגביר את התחרות וייתן ללקוח את האפשרות לקבל משכנתא אפקטיבית וחסכונית.
  2. הצעה נוספת שעלתה היא, להפוך את המערכת המקוונת לבנקאית כלומר שהלקוח יזין את הנתונים שלו וישר יעלו לו הצעות מן הבנקים השונים. כך תהיה לו אפשרות להשוות במערכת את ההצעות השונות. 

אנו מקווים שיישום ההצעות הנ"ל אכן יביא לשיפור במצב השקיפות של מחירי המשכנתאות אך לכאורה זה לא  יספיק ויהיה צורך בשינויים נוספים.

האמת, שאתם לא צריכים לחכות עד שהצעדים האלו יבוצעו כי המערכות הללו כבר קיימות בשטח, גם אם זה לא רשמי מטעם הבנקים. כבר היום יש מחשבוני משכנתא דיגיטליים שאפשר לבנות בהם תמהילים שונים ולהשוות ביניהם כמו מחשבון המשכנתא של משכנטא'צ.

בשורה תחתונה, מחירי המשכנתאות לא ברורים וקשה עד בלתי אפשרי למי שלא בקי בנושא לערוך השוואות ולעמוד על המקח עם הבנקים. לכן, אנו ממליצים לכם לא להפסיד עשרות אלפי שקלים בגלל חוסר יכולת להשוות את המשכנתא שלכם. פנו ליועץ משכנתאות, הוא יודע היטב את המלאכה והוא יבנה לכם תמהיל שיחסוך לכם אלפי שקלים.

הכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות של "משכנתא שלי" ובחרו לכם את אחד מיועצי העילית של מדינת ישראל.