מדד המחירים לצרכן עלה שוב – האינפלציה גבוהה, האם מחירי הריביות יעלו?

יש לכם מסלול צמוד למדד? המדד שוב עלה והפעם ב 0.4%. מה העליה הזו אומרת? איך זה ישפיע על המשכנתא שלכם? והאם האינפלציה תפסיק לטפס או שתמשיך להרים ראש?

בכתבה הבאה נרחיב על מדד המחירים לצרכן ונסביר איך העליה הנוכחית תשפיע על הכלכלה.

מה זה מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן נקבע על פי סל מסוים של עלויות שמוציא כל אזרח ממוצע למחייתו. בסל כלולים מחירי פירות, ירקות, מוצרי מזון בסיסיים, שכר דירה ביגוד ועוד. מדי חודש נערך חישוב של העלות הכוללת לסל מחיה. אם קיים פער בין המחירים הנוכחיים למחירי החודש הקודם, זה אומר שהמדד השתנה. הפער הוא המדד. מדי חודש בודקים את המחיר העדכני של המדד ולפי זה יודעים מהו קצב האינפלציה או הדיפלציה. אם המחיר הכולל יקר יותר מהחודש הקודם, המדד עלה ואם המחיר זול יותר, המדד ירד.   

מה קרה החודש?

החודש (מאי-יוני) המדד עלה ב-0.4% וזאת לאחר שמתחילת שנה המדד עלה ב-1.5%. בעצם קצב האינפלציה השנתי עומד כבר על 2.4% הרמה הזו קרובה מאוד לגבול המשפיע על יציבות המחירים. אינפלציה של מעל ל-3% דורשת התערבות. 

איך האינפלציה משפיעה על הריביות?

אם יש לכם במשכנתא שלכם מסלול צמוד למדד, העליה הזו משפיעה עליכם כבר עכשיו. המחיר של ריבית המשכנתא שלכם בעיצומו של טיפוס. אך אם המדד ימשיך לעלות, כולנו נרגיש את זה. הבנק יעלה את הריביות כדי שאנשים יצמצמו בהוצאות ובמקביל יצמצמו גם את ההוצאות הממשלתיות. 

בסך הכל, כל התחזיות השחורות על עליה במדד המחירים לצרכן שתשפיע על המשכנתא, מתגשמות עכשיו. אם אתם מרגישים שהמשכנתא מעיקה עליכם, זה הזמן למחזר. ישנם פתרונות שונים של מיחזור משכנתא שיעזרו לכם להתפטר מהמסלול הצמוד. אם תבצעו מיחזור משכנתא תוכלו גם להוזיל את המשכנתא בהרבה וכך גם את המתח הנפשי. בשביל שמיחזור המשכנתא יהיה יעיל וחסכוני חשוב לשכור יועץ משכנתאות מומחה שמבין בחוקים וברגולציות השונות הוא יוכל להגשים את המטרות שלכם דרך מיחזור משכנתא.

 

האם המדד ימשיך לטפס?

כנראה שלא צפויה עליה דרמטית בריביות. הקונצנזוס אומר שהאינפלציה הגבוהה היא תוצאה של ההיחלצות ממשבר הקורונה ובחודשים הבאים תחול התייצבות. ביציאה מהקורונה עודדה הממשלה קניות והוציאה כסף רב לשוק. כל אלו הגבירו את הצריכה וממילא גרמו לאינפלציה. האינפלציה הגבוהה לא תישאר איתנו הרבה זמן. הסכמי העבודה לא צמודים למדד וממילא יהיה פחות ביקוש למוצרים, מה שיגרום למדד לרדת חזרה. אנו צופים שתוך תקופה קצב האינפלציה יתייצב ויגיע למקום טוב של 2% לשנה.

פירוט עליית המדד:

פירות טריים- עליה של 13.7%

הלבשה- עליה של 2.4%

תרבות- עליה של 1.9%

ירקות טריים- ירידה של 2.2%

עליית מחירי הדירות

במרץ -אפריל מחירי הדירות עלו ב 1% סך הכל עלו מחירי הדירות בשנה ב-.5.6% 

באזור ירושלים עלה מחיר הדירות ב- 1.6%. באזור תל אביב המחירים עלו ב 1.2% בצפון ובגליל עלו המחירים 1.2% במרכז נרשמה עליה של 0.9% ובדרום חלה עליה של 0.6%.    

מחירי הדירות החדשות דווקא ירדו במרץ אפריל ב-0.8% והירידה השנתית היא של 0.9%.