שערוריה! נוטלי משכנתאות בעידודם של קבלנים רימו את הבנקים והוציאו משכנתאות של למעלה מ 100% מימון של שווי דירה שלהם!

מצוקת הדיור באמת חריפה מאוד אם אנשים עושים מעשים כל כך לא הגיוניים. בעולם של היום כל אחד רק רוצה לראות את עצמו עם עוד פיסת נדל"ן ביד. על הרקע הזה אנשים מוכנים להסתכן ולעשות מעשים בלתי הגיוניים העיקר לקנות נכס. 

 

על פי נתונים שהתפרסמו קבלנים סייעו לאנשים פרטיים לקחת משכנתא של יותר מ 100% מימון. וזאת על ידי זיוף מסמכים, ניפוח מחירים ועיוות חוזי מכר.

מהם אחוזי המימון המקובלים?

הבנקים מוגבלים. אסור להם לתת לרוכשים יותר מ 75% מימון במקרה שמדובר ברכישה של דירה ראשונה. אם הם משפרי דיור אפשר לקבל רק עד 70% מימון ואם הם משקיעים 50% מימון. יותר מזה פשוט אסור לבנקים לתת. 

 

כעת הונו רוכשים את הבנקים ודיווחו להם מחירים גבוהים יותר על דירה שלהם ובכך הוציאו יותר מ 100% מימון. לדוגמא: אדם שרכש דירה ב 1.5 מיליון ש"ח דיווח נתונים כוזבים בסיוע קבלן שמחיר דירה הוא 2 מיליון. הלווה קיבל הלוואה על סך 75% ממחיר דירה שזה 1.5 מיליון. בפועל הוא קיבל משכנתא של 100% מימון.  

 

בצורה כזו אנשים הוציאו מהבנקים משכנתאות באחוזי מימון גבוהים במיוחד ואף של יותר מ 100% מהמחיר המקורי של דירה.

על מה ההיסטריה הגדולה?

לא סתם קבע הרגולטור את ההגבלות על אחוז המימון במשכנתא. המטרה היא למנוע גם מהבנק וגם מהרוכשים להגיע למצב של סיכונים כספיים. אם לקוח לא מסוגל לעמוד בהתחייבות שלו והוא לקח 100% מימון ומחיר דירה ירד הבנק לא יכול לממש את הבטוחה. כדי להגן הן על הלקוח והן על הבנקים אין אפשרות לתת משכנתא ביותר מ 75% מימון. ובמקרים חריגים מאוד גובה המשכנתא המרבי יהיה 90% מימון. 

 

בצורה כזו שהיו מאות מקרים שהונו את הבנקים והוציאו מהם במרמה עשרות מיליוני שקלים עלולה להיות התמוטטות. כל המיליונים הללו לא בטוח יחזרו לבנקים מה שעשוי לפגוע בכלכלה הישראלית. 

איך אפשר למנוע מקרים נוספים של הונאה?

דבר ראשון הפתרון הוא לבקש להעביר מסמכים רק בצורה דיגיטלית. בצורה כזו קשה יותר לזייף. בנוסף אם לא רוצים למנוע הישנות של סיפורים כאלו צריך לאסור על הבנקים לעבוד עם גורמים כמו קבלנים ושמאיים שנתפסו מזייפים מסמכים. 

 

כרגע לא נעשה שום צעד מעשי בעניין, הפיקוח על הבנקים בודק את הפרשיה וכאשר תסתיים הבדיקה הוא יתפנה לטפל בנושא.

 

הבנקים נכון לימים אלו לא מגיבים על הפרשיה.

 

רוצים להצליח לרכוש דירה בלי לעבור על החוק ולסכן את עצמכם ואת הבנקים? עם יועץ משכנתאות מומחה זה אפשרי!