מהי בקשת משכנתא ואיך מקבלים אישור עקרוני למשכנתא?

מהי הדרך לקבלת אישור עקרוני מהבנק לקבלת משכנתא?

החלטתם לקחת משכנתא, כבר ביררתם איזו דירה כדאי לקנות, מצאתם דירה כלבבכם, כבר ידוע לכם מה גובה ההחזר הרצוי לכם, ראיתם כי ההון העצמי שלכם מאפשר את רכישת הדירה שאתם רוצים, עכשיו נשאר לכם רק תכל'ס, לקבל משכנתא, דבר ראשון בקבלת משכנתא הוא קבלת אישור עקרוני מהבנק למשכנתא.

מהו בכלל אישור עקרוני מהבנק?

 אישור זה הוא כעין הסכמה של הבנק לתת הלוואת משכנתא ללקוח על פי הנתונים הידועים לו.

אז ככה, הרעיון הוא כזה, אני רוצה לרכוש דירה במיליון ש"ח, ברשותי 400 אלף ש"ח, חסרים לי עוד 600 אלף ש"ח, אני רוצה לגשת לעסקה אך מעוניין לדעת שהבנק ייתן לי משכנתא של 600 אלף ש"ח, לכן אני מבקש ממנו אישור עקרוני על כך שהוא מסכים לתת לי משכנתא.

 
קרן שווה

איך מקבלים אישור עקרוני לקבלת משכנתא?

דרכים שונות בהן תוכלו להגיש בקשה לקבלת משכנתא:

  1. דרך הנייד – תוכל להתקשר למספר הטלפון של הבנק, שם תוכלו לדבר עם מומחה למשכנתאות מטעם הבנק.
  2. דרך הגעה לסניף – אתה יכול לגשת לבנק עצמו, לבנק בו אתה רוצה לפתוח תיק משכנתא, בסניף הבנק תיקבע לך פגישה מראש, לא בכולם תידרש לקבוע פגישה מראש,שם תמלא טופס "הגשת בקשה לאישור עקרוני למשכנתא".
  3. באתר המקוון – להרבה אתרי בנק קיימים אתרים בהם ניתן להגיש בקשה לאישור עקרוני בצורה מקוונת, הדרך היא ממש פשוטה, למלא טופס, להזין אותו ומומחה משכנתאות מטעם הבנק יחזור אליך בהמשך.
 

כדי לקבל אישור עקרוני למשכנתא הבנק רוצה לקבל מידע מסוים.
מה המידע שצריך לתת לבנק כדי לקבל אישור עקרוני?
הבנק רוצה לדעת אם משתלם לו לתת משכנתא ללקוח, הוא רוצה להיות בטוח שהוא לא הולך לסכן את כספו, לכן הוא יבקש מידע רב, כבר מראש אני כותב לכם, חלק מהמידע הנדרש נראה לא קשור לבנק אך הוא נדרש.

מה הבנק דורש לקבלת אישור עקרוני?

  1. תאריך לידה
  2. מספר תעודת זהות
  3. שם פרטי של כל אחד מבני המשפחה + שמות משפחה נוספים אם יש
  4. מהי ההשכלה של הלווה
  5. איפה הלווה עובד
  6. כמה הוא מרוויח, מה הנטו של המשכורת שלו.
  7. מה הוותק הקיים במקום העבודה.
  8. מה הכתובת המעודכנת.
  9. חשבון הבנק שלכם, באיזה בנק יש לכם חשבון.
  10. מידע על הדירה שאתם רוצים לרכוש, כמה מטר מרובע בנכס, מה הכתובת שלה ועוד.

אם עדיין לא החלטתם על נכס שאותו אתם מעוניינים לרכוש הבנק ישאל אתכם מה אתם רוצים שיהיה בנכס שלכם, לפי הפרמטרים שלכם הוא יראה מה הכיוון שלכם, ברגע שתמצאו את הנכס שלכם, יהיה עליכם לעדכן זאת בבנק.

על פי הפרטים שהבנק קיבל ממכם הוא יחליט אם מתאים לו לאשר הלוואת משכנתא כזו, כל הפרטים הגיעו לבנק? מעולה, מה שנותר לכם לעשות זה סקר שווקים, פשוט להגיע לסניף בנק עצמו לבדוק אילו תנאים הבנק מציע לך, כך לעבור מבנק לבנק ולבדוק מי הבנק שנותן את ההצעה הכי משתלמת.
הבנק דחה את בקשת האישור העקרוני, מה עושים?

אז זהו, אם הבנק דחה את הבקשה זה יכול להיות מסיבות שונות, זה יכול להיות בגלל שהוגשה בקשה על סכום מימון גבוה מידי, וזה יכול להיות בגלל הלוואות רבות או אי יציבות כלכלית בחשבון הבנק.

לא משנה מה הסיבה לדחייה, כדאי שתיגשו לבנק לבדוק את הסיבה האמיתית, תנסו להשלים מסמכים אם צריך, לבדוק מה אתם יכולים לפעול לשינוי ההחלטה, אם זה לא "עבד", אתם יכולים לנסות להגיש בקשה לאישור עקרוני בבנק אחר,אך זהירות, לפני שתפנו לבנק נוסף חשוב שתבדקו אם במהלך כזה אתם לא "שורפים" את עצמכם בבנק נוסף… אם נראה לכם שהבעיה היא רצינית רצוי להיוועץ ביועץ משכנתאות מקצועי שיוכל לתת לכם את הכלים הנדרשים ויבצע עבורכם את הנדרש.
מה לא כדאי שהבנק ידע?

כאן הרבה טועים, גם אם הפקידה בבנק היא ממש אכפתית ומגלה אמפתיה לצרכיכם הכלכליים, זה לא המקום לפתוח את הנושא, אתם לא צריכים לספר לה שאתם בקושי גומרים את החודש, שאתם לפני פתיחת עסק או כל נתון אחר משמעותי לבנק, צריך לתת לבנק את המידע שהוא צריך, ורק אותו! הוא לא צריך לדעת שלפני 6 שנים הייתם מוגבלים בחשבון בנק, זה לא יוסיף לכם נקודות זכות, גם אם אתם חושבים שהפקידה רכה ומתחשבת, זה לא בידיים שלה… אל תקשיחו לעצמכם את תנאי ההלוואה.
מצד שני, אם אתם חושבים שקיימת בעיה והבנק לא יודע על הפתרון שיש לכם לבעיה זו, כדאי שתתיעצו עם יועץ משכנתאות אולי כן כדאי הפעם לספר את הנדון לבנק.
בקיצור, הימנעו מטעויות ככל הניתן…

ברגע שקיבלתם אישור משכנתא התחלתם תהליך מורכב של לקיחת משכנתא, כדאי שתבדקו היטב מהם המסלולים המומלצים לקבלת משכנתא, איך כדאי שתבנו את תמהיל המשכנתא שלכם.