האם תוכנית מחיר למשתכן צפויה להתבטל?

השר ליצמן, שר הבינוי והשיכון, מציג תוכנית חדשה לסיוע ברכישת דיור בתנאים מוזלים, על פי התוכנית החדשה מסתמנים הבדלים משמעותיים ממה שהכרנו בתכנית מחיר למשתכן עד היום,

עד היום הקבלן קבע את מחיר הדירה, לא עוד, העניין יעבור להחלטת הממשלה.

עד היום, התוכנית הייתה בכל הארץ, בעיקר בפריפריה, זהו, כעת לא יהיו יותר תוכניות כאלו בשכונות יוקרה, ויפעלו להעלאת ההנחה בערי הפריפריה, נשמע טוב.

איזה רווח תקבל המדינה משינויים אלו?

  1. למכור יותר קרקעות, כך יתקבלו הכנסות שיאפשרו השקעה בערי הפריפריה. 
  2. הפער במחירי הדירות במסגרת התוכנית במרכז לבין  ערי הפריפריה, יפסק.

כפי המוכר לנו עד היום, במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, המדינה מכרה את הקרקע בהנחה משמעותית לקבלן, והקבלן היה זה שהציג מה יהיה מחיר דירה סופי, הקבלן שהציע את מחיר הדירה הסופי הנמוך ביותר, הוא זה שזכה במכרז.

בתכנית החדשה המוצגת, המדינה תחולק ל 3 חלקים בהתאמה לערך הקרקע באזור הנתון, בכל חלק המכרז ייעשה בצורה שונה, מה מאפיין כל חלק?

חלק ראשון - אזור יקר

באזור יוקרתי המחיר הוא יקר, חברות הבנייה יודעות שהשקעה במקום שווה ולכן, שם מכירת הקרקע תהיה על פי מכרז, מי שמרבה במחיר הוא זה שזוכה בקרקע.

החברה שתזכה במכרז יכולה לבנות כמה יחידות דיור שהיא רוצה, ללא הגבלה מצד המחיר.

התוכנית עדיין בבנייה, היא לא מספיק מסודרת, מה שווי הקרקע שיעיד על אזור יוקרתי? אומרים שאזור בו יחידת דיור שווה 2.5 מיליון ש"ח הוא אזור יוקרתי.

חלק שני - אזור מרכזי

באזורים ששווי יחידת דיור הוא פחות מ 2.5 מיליון ש"ח והם לא אזורי פריפריה, תתבצע שיטת מכר שונה, לפי השיטה החדשה המדינה תביא שמאי ממשלתי שיעריך את שווי הדירות האפשרי, את ההנחה שניתן לקבל ועל פי זה המדינה תקבע את מחיר הדירה הסופי, מחיר הקרקע יתומחר במכרז, כל המרבה במחיר מקבל את הקרקע עליה הוא צריך לבנות את הדירות ולמכור במחיר הסופי שקבעה המדינה, אם הקבלן בונה דירות יותר יוקרתיות מהמפרט הבסיסי, הוא יכול להעלות את המחיר מעל למחיר שקבעה המדינה, אך הכל מותנה באישור משרד השיכון שיציב הגבלה על הפער האפשרי בין מחיר הדירות היקר לזול.

חלק שלישי - ערי פריפריה

כאן המדינה לא תקבע את עלות הקרקע, החברות המתחרות במכרז יתחרו על הקרקע והמחיר יכלול את עלות הפיתוח, המדינה לא תנקוב במחיר עלות פיתוח שישולם בנפרד כמו תמיד, כאן עלות הפיתוח תהיה כלולה במחיר הקרקע, השיטה תחסוך למדינה עלויות פיתוח, יכנס שינוי לתחום, עד היום המדינה סיבסדה את כל ערי הפריפריה שנקבעו , היא לא ממש בדקה מי מבינהם צריך יותר ומי פחות, מי שהיה זכאי קיבל, כעת הכיוון משתנה, המדינה חוסכת בעלות פיתוח כדי שתוכל להשקיע איפה שבאמת צריך. 

קונים דירת יד שנייה? קבלו מענק!

משרד הבינוי והשיכון מעוניין להעלות את הביקוש לדירות בערי הפריפריה, לכן, מפתח תוכנית להענקת מענק של עד 110,000 ש"ח למי שקונה דירת יד שנייה בעיר פריפרית.

ברגע שאנשים ידעו שהם יקנו דירת יד שנייה בפריפריה הם יזכו למענק הם יקבלו דירבון נוסף ללכת לגור בפריפריה, התקווה היא לעזור למחוסרי דיור וזוגות צעירים להגיע לדירה משלהם.

משרד הבינוי והשיכון בוחן גם אפשרות להוזלת גובה הריבית במשכנתא למי שירכוש דירה בעיר פריפרית, הוזלת הריבית תתאפשר על ידי ערבות מדינה.

הקבלנים וחברות הבנייה מעודדות מהבשורות, התקווה היא אכן להגיע לפיתרון בתוך מצוקת הדיור האיומה בה אנו נתונים, התוכנית תביא להתעוררות הבוק הנדל"ן בישראל ותעזור למחוסרי דיור להגיע לדירה משלהם.

אל תשכחו, התוכנית היא רק תוכנית עתידית, מה יקרה בהמשך, ימים יגידו…