זכאות למשכנתא – מי זכאי למשכנתא?

מי יכול לקבל מסלול זכאות למשכנתא?

מה זה בכלל זכאות משכנתא? מי יכול לקבל זכאות? איך זה עובד? האם אני זכאי להלוואת זכאות?

הרבה שאלות נשאלנו על ידכם, במאמר זה ננסה להקיף את נושא הזכאות במשכנתאות:

שאלות שנשאלנו על ידכם:

מה ההסבר לזכאות משכנתא?

מי מקבל זכאות? מהי בכלל הזכאות? זכאות כשמה כן היא, משכנתא בתנאים מועדפים למי שזכאי מטעם המדינה, ישנם פרמטרים מסוימים שמי שעומד בהם ייחשב זכאי לקבל את מסלול הזכאות.

מסלול הזכאות לא מאוד נפוץ, אנחנו לא שומעים מאוד הרבה על הלוואה במסלול זכאות, למה?

  1. הפרמטרים נוקשים, פחות ופחות אנשים מוצאים את עצמם מתאימים לפרמטרים.
  2. אחד שגילה שהוא זכאי מגלה כי התנאים המועדפים עליהם שמע לא כל כך מועדפים, לא בכל מקרה זה שווה. פעם ריבית המשכנתא עמדה על 2.5% ריבית צמודה ואחר כך ירדה הריבית ל 2%  עם הזמן הריביות השתנו, הריבית על המשכנתאות ירדה בעוד שהריבית על הלוואת זכאות נשארה בגובה שלה, הדבר הביא למצב בו אנשים לא לקחו הלוואה במסלול זכאות למרות שהם היו זכאים. עם הזמן עדכנו חזרה את גובה הריבית בהלוואת זכאות והיום היא עומדת על ריבית צמודה של 3% .

על איזה גובה עומדת כיום הריבית?

כמו שכתבנו כאן, הריבית היום עומדת על 3%  קבועה ל 25 שנה וצמודה למדד המחירים לצרכן.

גובה הריבית שהתעדכן הביא גם לבשורה בהקלת פרמטרים מסוימים, היום כבר תמצאו את הלוואת הזכאות יותר מבעבר.

 את הלוואת הזכאות תקבלו מהמדינה רק אם אתם רוכשים בכסף זה דירת מגורים, או שאתם בונים בכסף זה דירה למגורים. את המשכנתא תוכלו לקבל, במקרה זכאות, מבנקים שונים.

איך מקבלים זכאות למסלול זכאות משכנתא?

עליכם לעמוד בקריטריונים הבאים כדי לקבל זכאות:

אם יש לכם דירה – אתם לא זכאים

אם אתם רווקים מתחת לגיל 30 – אתם לא זכאים

אם הגעתם ל 1000 נקודות – אתם זכאים, אם רק ל 999 – אתם לא זכאים.

איך מתבצע חישוב הנקודות?

רווק מקבל על כל שנה מעל גיל 30 – 250 נקודות שנה ראשונה והשנים הבאות, 50 נקודות כל שנה.

שנה ראשונה לנישואים – 250 נקודות, כל שנה נוספת מזכה ב 50 נקודות נוספות.

על אחות או אח  – 50 נקודות על כל אחד.

על ילד ראשון שלכם תקבלו 350 נקודות, כל ילד נוסף יזכה אתכם ב 150 נקודות נוספות.

מי שהגיע כבר ל 1000 נקודות יחושבו לו גם שנות שירותיו בצבא, אם שירתת 3 שנים של חודש שירות יזכה אותך ב 10 נקודות. (על 3 שנות שירות תקבלו 1360 נקודות) 

כל 1000 נקודות מקנים לכם זכות הלוואה של 100 אלף ש"ח.אם יש לכם יותר נקודות תקבלו בהתאם.

מה עוד משמש לקביעת הזכאות?

המצב הסוציו אקונומי גם הוא יקבע זכאות, תושב חוזר, עולה חדש, זוג צעיר, גרוש וכדומה.

המקום בו נמצאת הדירה שאתם רוצים לרכוש, ישנם מקומות עדיפים לקבלת זכאות, אם דירתכם נמצאת במקום מועדף מבחינת המדינה תהיו זכאים לעוד מימון בנוסף על המימון זכאות שנמצאתם זכאים לו. 

הגורם המחליט מה יהיו המקומות הזכאים הוא משרד השיכון, והוא יתאים בין דרישות הממשלה לפיתרונות שיקבע ,מה יהיה גובה סכום ההלוואה, מהם יהיו התנאים ועוד.

האם מסלול זכאות הוא כדאי?

הריבית במסלול זה היא ריבית טובה יחסית, היא מבין הזולות במשק, אבל, שימו לב לבעיה המתלווה אליה, מסלול זכאות מלווה בריבית צמודה למדד המחירים לצרכן, כאן הריבית צמודה במשך תקופה ארוכה, תקופה של 25 שנה, קיים כאן סיכון, אם מדד המחירים לצרכן יעלה ההחזר גם הוא יעלה,השערות טוענות שמחירי הריביות במשק הולך לעלות ולכן כן משתלמת הריבית שמציעה מסלול הזכאות.

שימו לב, במסלול זכאות לרוב, הבנקים מעלים את מחירי העלויות האחרות המרכיבות את המשכנתא  לא תמיד שווה מסלול הזכאות, חשוב לבדוק כל מקרה לגופו.

אתם לא זכאים? אין דבר, הריבית ממילא עומדת על 3% והיא לא תמיד משתלמת… אני מאמין שתוכלו למצוא מסלולים חלופיים טובים ומשתלמים אפילו אם נמצאתם זכאים.

מי שעומד בקריטריונים לזכאות יקבל תעודת זכאות לאחר שהגיש בקשה בבנק למשכנתאות. היקף ההלוואה שיקבל תהיה בהתאם לנתונים האישיים של כל אחד ואחד. 

איך מקבלים תעודת זכאות?

התהליך הוא די פשוט ולא מורכב,

ניגשים לבנק למשכנתאות, ממלאים טופס בקשה להנפקת תעודת זכאות, נדרשים לצרף את המסמכים הבאים:  תעודה מזהה, תעודת נישואים או אישור מהרבנות (למי שלא הוציא עדיין תעודת נישואים), אישור שירות מקצין או אישור רשמי מהמקום בו נעשה השירות הלאומי, תעודה מזהה של ההורים שם יופיעו פרטים על האחים והאחיות, אם יש לאחים תעודות זהות גם אותם כדאי שתביאו.

תוך תקופה קצרה (כחודש ואפילו פחות) התעודה תהיה בדרכה אליכם… כדי לקבל תעודה אתם לא חייבים לקחת משכנתא, אבל בדרך כלל עובדים על זה ביחד, יחד עם הגשת הטופס להנפקת תעודת זכאות  ממלאים גם טופס לקבלת משכנתא.