מה זה בכלל אינפלציה ומיהם הגורמים לה?

אינפלציה זהו תהליך שבו הערך של הכסף יורד. מה זה אומר? שאפשר לקנות פחות דברים באותו סכום של כסף. כאשר מתרחשת אינפלציה יש בשוק יותר כסף ממוצרים. האינפלציה הזאת נובעת בדרך כלל מאחת או יותר מ 3 הסיבות הבאות. 

 

סיבה אחת שיש מחסור במוצרים ולכן המחיר שלהם יקר. סיבה שניה היא שיש עודף של כסף בשוק בעקבות חלוקת תקציבים, הלוואות זולות ועוד. הסיבה השלישית היא שימוש יתר במטבעות חוץ. כאשר משתמשים במטבעות חוץ הכסף המקומי פחות שימושי וממילא יש יותר כסף מקומי בשוק ממוצרים והערך של המטבע יורד.

למה גורמת האינפלציה?

הנזק שהאינפלציה מביאה תלוי מאוד בסיבה ממנה היא נובעת. תמיד כשיש אינפלציה, המחיה יקרה יותר וצריך לרדת ברמת חיים. אם האינפלציה נובעת מהסיבה הראשונה שיש מחסור במוצרים כולם נפגעים מהאינפלציה כי יש מחסור. כאשר האינפלציה נובעת מהסיבה השניה שהיא עודף כסף בשוק העשירים לא מידי ירגישו את זה רק אלו שיש להם כסף יותר בצמצום. כאשר האינפלציה נובעת משימוש יתר במטבעות חוץ זה עלול לגרום גם לנזק פוליטי למדינה.

 

כאשר יש אינפלציה ולא מטפלים בה ודואגים לווסת אותה, יש יותר אבטלה, יותר עוני ובעיקר האטה כלכלית הנובעת מחוסר רצון להשקיע וליזום.

איך פותרים אינפלציה?

כאשר מדובר באינפלציה שנובעת ממחסור אין הרבה מה לעשות. אפשר לנסות לנווט ולפתור את ההשלכות שנובעות כתוצאה מן האינפלציה אך לא לפתור אותה לחלוטין. 

 

אם האינפלציה נובעת מעודף כסף בשוק פשוט צריך לצמצם את העודף הזה על ידי העלאה של הריבית במשק וממילא העודף יצטמצם.

 

וכאשר האינפלציה נובעת משימוש במטבעות חוץ אפשר פשוט לחוקק חוק בנושא. כמובן שאם הרקע לאינפלציה הזו יושב כבר על רק פוליטי צריך לטפל בשורש הבעיה ולפעמים פשוט להחליף מטבע. 

מהם הגורמים לאינפלציה שקיימת היום בשוק?

כיום האינפלציה נובעת בעיקר בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה. חלק מהדרכים חסומות ומוצרים רבים שמגיעים מהאזור כמו חיטה ותפוח אדמה לא מגיעים לארץ ולעוד מקומות בעולם. פשוט נוצר מחסור מה שהוביל לאינפלציה. מלבד זאת, ניתן להאשים את האשראי שזורם לשוק הדיור מה שיוצר גם עודף נוסף בשוק. כדי להקל מעט על האינפלציה החליטו בבנק ישראל להעלות את הריביות מה שבעצם גורם למשכנתאות של כולנו לנסוק. כולנו יודעים שהעלאת הריביות לא תפתור באמת את הבעיה היא רק עלולה לגרום לחוסר יזמות מצד בעלי העסקים ומיתון המשק. בכל אופן ההחלטה כבר בוצעה ואנו צריכים לדאוג למשכנתאות שלנו ולתשלומים שעלולים להיות גבוהים מידי.

 

פנו עוד היום למומחים של משכנתא שלי שיסייעו לכם לארגן את המשכנתא מחדש!