אין לכם מספיק הון עצמי – בקרוב כבר לא תוכלו "להסתדר"

לרוב האנשים היום אין הון עצמי מספיק לרכישת דירה. הסיבה העיקרית לכך היא המחירים הגבוהים של הדירות וההון העצמי הגבוה שנדרש לשם כך. חוץ מזה שהיום אנשים מחפשים דירות גדולות. מה עושים האנשים? משיגים הון עצמי בכל מיני דרכים. דרך פופולרית ביותר היא לשעבד נכס של הורים או במקרה של משקיעים נכס קיים שלהם ולקבל בתמורה את ההון הדרוש לקבלת משכנתא. 

בנק ישראל לא אוהב בכלל שאנשים מתפרעים ולוקחים סיכונים. ועוד יותר הוא לא אוהב שאנשים קונים בתחכום ובקלות דירות להשקעה. ככל שיש יותר משקיעים, המחירים בשוק ממשיכים לזנק. 

משתי הסיבות הללו הרצון לבלום את מחירי הדיור ומניעת סיכונים מיותרים מאנשים, החליט בנק ישראל לפרסם תקנה חדשה.

מה התקנה הזו אומרת? 

על פי התקנה הזו לא תוכלו יותר לשעבד נכס כדי לקבל הון עצמי בהלוואה. תאלצו לחפש דרכים אחרות. בתקנה אסר בנק ישראל מכל וכל על הבנקים לתת הלוואה להון עצמי. בתחילה היתה התנגדות עזה לתקנה והאמת שגם עכשיו לא מעט טוענים שהנפגעים העיקריים הם משפרי הדיור ואילו המשקיעים ימצאו את הדרכים שלהם להסתדר. למרות ההתנגדות, בנק ישראל הודיע שמתאריך ה 01/10/2021 התקנה תיכנס לתוקף ולא תהיה אפשרות לתת הלוואות להון עצמי כנגד שיעבוד נכס.

איך תשפיע התקנה על שוק הנדל"ן

לא סתם הייתה התנגדות לתקנה. המומחים טוענים שהתקנה לא תעזור למצוקת הדיור אלא רק תחמיר אותה. המשקיעים הסתדרו בכל מקרה. אך אוכלוסיות חלשות יותר כמו: משפרי דיור, רוכשים דירה ראשונה ועוד יפגעו מכך. התקנה לא תשיג את מטרתה כלל ואם כך למה להזיק לאחרים. 

טענה נוספת שהעלו היא שגם יזמים עלולים להיפגע מהתקנה הם יתקשו בהשגת מימון לפרויקטים וממילא יקומו פחות דירות חדשות מה שיגרום למחירי הדירות להמשיך לזנק.

שימו לב! גם יזמים שיסתדרו איך שהוא עם התקנה יאלצו להעלות את מחירי הדירות וממילא תושג מטרה הפוכה.

איזה תחליף הוצע למשפרי הדיור?

בעקבות ההתנגדות החזקה לנזק שיגרם למשפרי הדיור בעקבות התקנה, הוסיף בנק ישראל סעיף לתקנה. בסעיף נקבע שמאחר ומשפרי הדיור עומדים להחזיר את הכסף כאשר ימכרו את הדירה הם יוכלו לקבל הלוואה להון עצמי אך זאת תהיה הלוואת גישור בלבד. תנאי נוסף הוא שההלוואה לא תהיה יותר מ 30% משווי דירה. והתנאי השלישי הוא שהם מתחייבים למכור את דירתם תוך 24 חודש. התחליף הזה הוא פתרון ביניים הלוואת גישור היא הרבה יותר יקרה מהלוואה להון עצמי, אך זה האפשרות הפגיעה לא התמעטה לחלוטין. 

איזה אלטרנטיבות קיימות למשקיעים?

לא חסר, בשוק של היום כולם רוצים לתת לכם מימון. השאלה אם יש לכם אפשרות להחזיר אותו. ישנם גופים חוץ בנקאיים, חברות ביטוח, קרנות מימון, הלוואה לכל מטרה מהבנק ועוד. כולם משתוקקים לתת לכם הלוואה אך לא כולם כמו הבנק דואגים לכך שבאמת תוכלו להחזיר אותה. התנאים הם גם הרבה יותר יקרים מאשר ההלוואה להון עצמי. יש אלטרנטיבות אך הן הרבה יותר מסוכנות והרבה יותר יקרות. 

אפשר להסתדר אך זה חייב להיות עם עזרה של יועץ משכנתאות.

אבל אל תשכחו שעם דחיפה של יועץ משכנתא מקצועי אתם יכולים להספיק להוציא את ההלוואה המבוקשת עד ה 30/9/21 שבו ייכנס החוק לתוקף.

אם אתם רוצים להצליח, הזדרזו. היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות ובחרו את היועץ שיסיע אותכם קדימה…