מקפיאים את המשכנתא? שימו לב להנחייה החדשה של בנק ישראל!

נגיף הקורונה הביא אתו זעזוע לא קל לעולם. הכלכלה נראית רגע לפני קריסה. מעסיקים רבים נאלצו לפטר את עובדיהם או אפילו להוציאם לחופשה זמנית ללא תשלום. אנשים רבים מצאו את עצמם מובטלים, ללא מקור הכנסה אך ההוצאות הקבועות נשארו ואולי אף עלו. הרי השהייה בבית עולה לא מעט… לא פלא שהרבה אנשים החליטו להקפיא את תשלומי המשכנתא שלהם בגלל המצב השורר.

הקפאת משכנתא

הקפאת משכנתא - על פי ההנחייה הקודמת

בעקבות כך, בזמן המשבר, יצא בנק ישראל בהכרזה על אפשרות להקפיא את תשלומי המשכנתא. הקפאת תשלומי המשכנתא הביאה פיתרון זמני למובטלים רבים. הרי כרגע אין הכנסה, דוחים את ההחזר החודשי לחצי שנה (זו רק דוגמה) בתקווה שעד אז כבר תהיה עבודה מסודרת ומכניסה.

בהתחלה איפשר בנק ישראל להקפיא את המשכנתא לשלושה חודשים בלבד. בהמשך, התקופה עלתה וניתן לבקש לדחות את תשלומי המשכנתא עד לסוף שנת 2020. אזרחים רבים ניצלו את ההזדמנות ודחו את המשכנתא שלהם לתקופה של חצי שנה ואף יותר.

מהי ההנחייה החדשה?

כמו שעד היום יכלתם לדחות את תשלומי המשכנתא לתקופה של עד תשעה חודשים, תוכלו להמשיך להגיש בקשה הלאה עד לסוף חודש מרץ 2021. ההנחייה החדשה מורה על המשכת האפשרות להקפיא את המשכנתא, אלא שהפעם ההקפאה תהיה משתלמת יותר. אם אתם רוצים לבקש להקפיא את המשכנתא שלכם על פי ההנחייה החדשה, שימו לב, רק בתחילת שנת 2021 תוכלו לעשות זאת כיוון שמדובר בלוגיסטיקה טכנית מורכבת לתפעול (גם למחשבים לוקח זמן להתעדכן).

מה הכוונה משתלמת יותר? לפני הקורונה, מי שרצה להקפיא את המשכנתא שלו היה צריך לשלם על כך בריבית גדולה ויקרה יותר. כעת על פי ההנחייה החדשה, הקפאת משכנתא לא תהיה מלווה בריבית נוספת. לא כל נוטל משכנתא יוכל ליהנות מהקפאת משכנתא ללא עלות. 

מי יוכל להקפיא את החזרי המשכנתא שלו ללא עלות?

  • רק כאלו שהכנסתם ירדה בעקבות משבר הקורונה ב 40 אחוזים לפחות.
  • משפחות שהכנסתם פחותה מעשרים אלף ש"ח לחודש.

מהו ההבדל הבולט בהנחייה החדשה?

אם הקפאתם את המשכנתא בתחילת משבר הקורונה, ודאי שמתם לב שלאחר ההקפאה גובה ההחזר החודשי עלה, תקופת ההחזר לא גדלה בגלל ההקפאה ולכן יתרת התשלומים "נדחסו" לתוך התקופה שנותרה, כעת, השתנו הדברים, מי שמקפיא את המשכנתא במסגרת ההנחייה החדשה, יוכל ליהנות מתקופה ארוכה יותר של משכנתא בשל דחיית התשלומים. בצורה כזו גובה החזרי המשכנתא ממשיכים להיות כפי שהיו קודם לכן ולא מתווסף קושי של עליית גובה התשלום. 

כל בנק רשאי להפעיל את שיקול דעתו בנוגע להארכת תקופת המשכנתא. שימו לב לנקודה חשובה שלא ציינו, אם בחרתם להאריך את תקופת המשכנתא, חשוב לבדוק שאתם מעדכנים זאת בביטוחים השונים הקיימים לנכס שלכם (ביטוחי המשכנתא השונים).

מתי הקפאת משכנתא משתלמת?

לפני שאתם רצים להקפיא את המשכנתא, עצרו, שימו לב כי צעד כזה מלווה בעוד נתונים… זו תהיה שטות להקפיא את המשכנתא סתם כך, ללא סיבה מוצדקת.

הקפאת משכנתא מתאימה למי שנקלע לקושי כלכלי בתקופה האחרונה. קושי כלכלי משמעותי שמטיל בספק את יכולת הלווה לעמוד בהחזרי המשכנתא. הרבה אנשים שפוטרו או יצאו לחל"ת, בתקופה האחרונה, נקלעו למצב כזה.

אל תתבלבלו, בסופו של דבר, הקפאת משכנתא עולה לכם כסף, הלוואת משכנתא היא לא הלוואה קטנה, כל שינוי בה הוא משמעותי יותר וסכום כסף גדול עומד על כף המאזניים. אנחנו ממליצים לכם לחשוב טוב לפני צעד כזה. לא מדובר בצעד חסר משמעות, יש כאן משמעות וחשוב לא לבצע טעויות, התייעצו במומחים לצורך קבלת החלטה כזו, במרבית המקרים, מיחזור משכנתא יהיה משתלם יותר.