מה קורה בשוק המשכנתאות לאחר הסרת מגבלת הפריים? האם המשכנתאות הוזלו משמעותית?

לפני כחודשיים הסיר בנק ישראל את ההגבלה על שילוב ריבית הפריים. כך שכיום, גם מי שלוקח משכנתא חדשה וגם מי שממחזר את המשכנתא הישנה שלו, יכול לשלב את ריבית הפריים על שני שליש מסכום המשכנתא. 

לפני שהוסרה המגבלה, בנק ישראל אפשר לשלב את מסלול ריבית הפריים רק על שני שליש מסכום המשכנתא, אז מה קרה פה? למה ההנחיות השתנו?

מה קורה עם הסרת מגבלת הפריים?

למה הוסרה מגבלת הפריים?

ההגבלה המקורית על שילוב ריבית הפריים בתמהיל המשכנתא נועדה לשמור על יציבות נוטלי המשכנתאות. הרי ריבית הפריים היא ריבית שעלולה להשתנות מידי חודש. היא לא נחשבת לריבית יציבה. נכון שב 9 השנים האחרונות היא רק הולכת ופוחתת, אבל היא עדיין לא נחשבת לקבועה. ריבית הפריים יכולה לעות ולרדת בהתאם לשינויים שהמשק חווה.

נגיף הקורונה המשתולל הביא נזק לא קטן למשק העולמי. גם בישראל הורגש מיתון. בנק ישראל הסיר את מגבלת הפריים כדי לעזור ללוקחי המשכנתאות המוצאים את עצמם מתקשים לעמוד בנטל. ברגע שריבית המשכנתא היא זולה יותר, כל המשכנתא הופכת להיות ריווחית יותר. 

הסרת מגבלת הפריים היא כ"אליה וקוץ בה"

בגלל שריבית הפריים לא נחשבת למסלול יציב. היא עלולה לסכן את הלווה. גובה הריבית יכול לעלות והלווה יכול למצוא את עצמו משלם יותר. "לא כל הנוצץ, זהב הוא". נכון שריבית הפריים היא הריבית הכי זולה במשק, אבל היא יכולה לעלות…

מה קורה בשטח?

תכל'ס, נראה כי רוב יועצי המשכנתאות יודעים להיזהר משילוב ריבית הפריים באופן שיסכן את המשכנתא. הם משלבים אותה בצורה חכמה ומקצועית. 

מה עושים הבנקים? נראה לכם שהבנק יפסיד בגלל שלקוחות משתמשים פחות בשאר המסלולים היקרים? ממש לא! מסתמן שהבנקים מייקרים את גובה הריבית. (הם נותנים ריבית פריים המחושבת כריבית פריים פלוס גובה הריבית המתווספת). כך יוצא שאכן ניכרת הוזלה במחיר המשכנתא, אך היא לא משמעותית כפי שהייתה אמורה להיות.

מה עושה בעניין בנק ישראל?

אז נכון, מטרת בנק ישראל בהסרת המגבלה הייתה להגיש עזרה לאזרח הפשוט שנפגע בעקבות הקורונה. ועכשיו, כשהוא רואה את תחכום הבנק הוא מבטיח לפעול בעניין. בנק ישראל איים כי הוא יבצע מעקב בעניין ואם יהיה צורך בנקיטת צעדים משמעותיים הוא יעשה את זה. זה לא שהוא הולך להגיד מחר לכל הבנקים "אתם לא יכולים לקחת ריבית משכנתא כזו וכזו" הוא כן מבטיח לעקוב בעניין, ולבדוק אם יש צורך באכיפה בעניין. 

כרגע, הבנקים קיבלו איום על כך שהתנהלותם בעניין היא לא תקינה וכעת הם יאלצו לספק דיווח מקיף יותר לבנק ישראל. מה יהיה הלאה? לבורא העולם הפתרונים.

רוצים למחזר משכנתא בתנאי החדשים בצורה חכמה ומקצועית? קבלו את העזרה של המומחים בתחום!