השפעות המלחמה באוקראינה לא פוסחות על שוק הדיור! בכמה יעלה מדד תשומות הבניה בחודש הקרוב?

בימים אלו ניטשת באוקראינה מלחמה קשה וקרבות עזים. מלחמה תמיד משפיע על הכלכלה העולמית. גם כשהיא מתרחשת במרחקים ובטח בעולם מתוקשר כמו של היום. את התוצאות של המלחמה שרק החלה, כבר מרגישים היטב גם בישראל. המוני פליטים, אינפלציה, מחירי הקמח והנפט שהאמירו. ו.. המשבר לא פסח על שוק הדיור שרעוע גם כך. 

 

על פי דיווחים מדד תשומות הבניה עומד לעלות ב 15 בחודש באחוז שלם. מדובר בעליה דרמטית שתשפיע מאוד על רוכשי הדירות בפרט ועל שוק הנדל"ן בפרט.

למה מדד תשומות הבניה עולה בעקבות המלחמה?

רבים מחומרי הגלם מגיעים אלינו מאוקראינה והסביבה. בעקבות המלחמה נפגעו שרשראות האספקה ונוצר חסר. וכשיש ביקוש לעומת היצע מועט, המחירים עולים. ממילא מחירי הברזל, הבטון, הזכוכית והפלדה יתייקרו מאוד. 

 

מדד תשומות הבניה מורכב מהעלות הכוללת של הבניה. ואם המחיר של 4 מרכיבים חשובים מאוד בבניה יתייקר כל כך ממילא המדד מזנק.

איך זה ישפיע על רוכשי הדירות מקבלן?

בשנה החולפת כבר עלה מדד תשומות הבניה ב 5.8%. ואם נצרף את האחוז הנוסף של מדד חודש פברואר שהולך להתפרסם בימים הקרובים זה אומר שמינואר 2021 עד פברואר 2022 המדד עלה ב 6.8%. המשמעות היא שמי שנותר לו לשלם מיליון שקל בתשלומים לקבלן, יתבקש להוסיף תוך שנה תוספת של 68,000 ש"ח למחיר הדירה.

 

כשחושבים על זה, זה פשוט מטורף. מאיפה אמורים אנשים לחלוב את הכספים האלה? הבעיה היא שזה לא נגמר בזה.

מה הצפי להמשך?

החודש אנחנו בתחילת המלחמה. עדיין לא מרגישים את ההשפעות כל כך חזק. במדד של חודש מרץ נהיה הרבה יותר עמוק בתוך המלחמה מה שאומר שצפויה עליה של אחוז אחד נוסף לפחות וכנראה שהעליה תהיה קצת יותר רצינית.

 

מדובר כאן בעצם בעלייה במדד פי שתיים מעליית המדד ב 2021 שגם כך היתה גבוהה מאוד. אם המצב ימשך כך ה 2022 זה אומר שהתשלומים לקבלן יעלו בכמעט 140,000 ש"ח תוספת בשנה. 

 

בסך הכללי, אם ההצמדה למדד היא במשך כמה שנים רוכשי דירות מקבלן עלולים למצוא את עצמם נפרדים מכמה מאות אלפי שקלים נוספים למחיר דירה.

איך מתמודדים עם העלייה במדד תשומות הבניה?

האמת שקשה לענות תשובה. מדובר בסכומים הזויים, רווחים של שנה שלמה שאמורים ללכת על ההצמדה למדד תשומות הבניה. אבל אם רכשתם דירה מקבלן אתם נאלצים להתמודד עם זה. המציאות קשה אך בדרך כלל לא בלתי אפשרית. היינו מציעים ללכת על כיוון של הגדלת משכנתא כדי להכניס את התשלומים שתופחים. וכמובן שכל זה צריך להיעשות בליווי של יועץ משכנתאות מומחה.

 

היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות שלנו ופנו ליועץ שיסייע לכם להתמודד עם המצב הלא הגיוני שנקלעתם אליו.