לוקחים משכנתא? חשוב שתכירו, מאגר נתוני אשראי!

בשנתיים האחרונות הוקם מאגר עצום בשם מאגר נתוני אשראי. המאגר כולל בתוכו את כל הנתונים הפיננסיים של כלל האזרחים בישראל. היקף הלוואות, החזרי ההלוואות, הוראות קבע וכו'. בצורה כזו כל גוף פיננסי שאמור לתת הלוואה יכול לקבל נתונים שמשקפים את המצב הכלכלי של הלווה ועל פי זה לדרג את הסיכון, להחליט אם לתת לו את ההלוואה או לא ובאיזו ריבית.

בפוסט הבא נבין איך מערכת נתוני אשראי עובדת? בשביל מה הקימו אותה ואיך אפשר לשפר את הדירוג שלכם. 

איך פועלת בשטח מערכת נתוני האשראי?

כל גוף פיננסי יכול להיכנס למערכת ולקבל נתונים על הלקוח. על פי הנתונים הללו קל יותר לקבל החלטות. הבנק רואה אם הלקוח מתנהל היטב, לא מוציא הרבה שיקים, משלם בזמן ועוד. אם הבנק מבחין בחריגות אשראי, חוסר תשלומים, צ'קים שחזרו ועוד, הוא מבין שיש לו עסק עם לקוח לא רציני וממילא מדרג אותו ברמת סיכון גבוהה יותר, מה שמקפיץ את הריביות שיתנו לו. לעומת זאת יכול להיות לקוח שההתנהלות הכלכלית שלו היא מופתית ומסודרת אך הבנק רואה שהוא לקח הלוואה בריביות גבוהות. מכאן הבנק מסיק שיש לו עסק עם פרייר אמיתי, אחד שלא מתווכח וישלם כמה שיבקשו ממנו וממילא יעלו לו את הריביות. 

זה פחות או יותר הסיפור של המערכת בכמה מילים. 

לאיזו מטרה הוקמה המערכת?

כאשר הוקמה המערכת ההצהרה הייתה שהתועלת תגיע ללקוחות כי ברגע שיראו לקוח שההתנהלות שלו טובה ואיכותית, יוזילו לו את הריביות. בגדול זה נכון. אך המערכת גם מעלה את הריביות ללקוחת בעיתיים. אין אפשרות לעבוד על הבנקים, לזייף נתונים ועוד. הכל מדויק. כיום המערכת משמשת בעיקר את הגופים הפיננסים שיודעים למי הם יכולים לתת הלוואה וממי הם צריכים להיזהר. יש להם כלי שמסייע להם בשיקול הדעת שלהם. הבשורה היא שגם אתם יכולים לעשות משהו בנידון לשפר את הדירוג שלכם. איך?

כך תשפרו את הדירוג שלכם במערכת נתוני האשראי! 

המערכת זוכרת נתונים רק מחמשת השנים האחרונות. לכן, גם אם המצב שלכם הוא בעייתי מאוד כרגע אם אתם מתכננים לקחת עוד חמש שנים משכנתא אתם יכולים להגיע נקיים. כלומר בחמשת השנים הבאות פשוט תשמרו על המערכת נקייה מנתונים שליליים וכך תגיעו במצב מעולה. והאמת שלא צריך ללכת כל כך קיצוני. גם אם אתם מתכוונים לקחת משכנתא עכשיו, כדאי שתעברו על נתוני האשראי שלכם. אם יש איזו שהוא נתון לרעתכם במערכת מלפני כמעט חמש שנים ועוד תקופה קצרה הוא כבר לא יופיע, כדאי לכם לחכות לאחר מכן כך הדירוג שלכם יעלה. 

פנו ליועץ משכנתא!

אם כבר דיברנו על משכנתא חשוב שתבינו שאם אתם רוצים להצליח עם המשכנתא אתם חייבים יועץ משכנתאות. כמה שזה נשמע לכם קלישאי ככה זה פשוט נכון! יועץ משכנתאות חוסך מאות אלפי שקלים במשכנתא, לא חבל לכם לזרוק כסף לפח?

פנו עכשיו ליועץ מומחה במשכנתאות!