מה זה תמהיל משכנתא ואיך מרכיבים אותו?

לוקחים משכנתא? חשוב שתתכננו היטב את תמהיל המשכנתא שלכם. תמהיל משכנתא הוא הדבר הכי מורכב שקיים במשכנתא וגם זה שהכי משפיע עליה. 

בפוסט הבא נסביר מה זה תמהיל משכנתא ואיך בדיוק מרכיבים אותו?

מהו תמהיל משכנתא?

תמהיל משכנתא זה השילוב הספיציפי של המסלולים והריביות במשכנתא שלכם. כל משכנתא מכילה בדרך כלל 3 מסלולים משכנתא, לעיתים יותר ולעיתים פחות. כל מסלול נלקח למספר שנים מסוים וגובה הריבית בו שונה.  כעת נסביר את שלושת הדברים מהם בעיקר מורכב תמהיל משכנתא.

מסלול משכנתא

מדברים פה בעצם על סוג הריבית. פריים, משתנה, קבועה, צמודה, לא צמודה וכו'. זה מאוד משמעותי כי יש מסלולים שמשתנים ויש מסלולים שלא. לכל מסלול יש את הנתונים שלו שמשפיעים על הסך הכללי של המשכנתא ועל התשלומים החודשיים.

ריביות המשכנתא

זה התמחור האישי לכל לקוח על הריבית. מחיר ריבית צמודה יכול להיות 2.5% ללקוח אחד ו 3% ללקוח שני. המרכיב הזה גם משמעותי מאוד כי זה מה שקובע כמה תשלמו בסוף. חשוב לציין שלכל סוג של מסלול משכנתא אפשר לקבוע מחיר אישי. גם ריבית פריים שבדרך כלל זה שווה לכולם הבנק מתמחר אותה לחלק ב 0.5- ולחלק ב 0.5+.

תקופת ההלוואה

כל מסלול נלקח למספר אחר של שנים. יש מסלולי משכנתא אותם תחזירו תוך 15 שנה. יש שתחזירו תוך 30 שנה ויש את המסלולים שתוך 20 שנה. הכל לפי הבחירה של הלקוח. 

איך מרכיבים את תמהיל המשכנתא?

כעת נדגים מה זה אומר תמהיל משכנתא. נניח שלקחתם משכנתא על סכום של 800,000 ש"ח. סכום של 200,000 ש"ח מתוכם אתם לוקחים במסלול משכנתא אחד של נניח ריבית משתנה לא צמודה. המחיר שלה הוא 2% ואתם פורעים את  המסלול הזה תוך 15 שנים. 250,000 נוספים אתם לוקחים במסלול של ריבית קבועה לא צמודה המחיר הוא 3% ואתם פורעים אותה תוך 22 שנים. מסלול נוסף הוא פריים והמחיר הוא פריים 0.5- אתם לוקחים את המסלול  הזה ל 30 שנה. 

 

אחרי ההסבר הזה אתם בטח מבינים קצת יותר טוב מה זה אומר תמהיל משכנתא ולמה יש אינספור אפשרויות להרכיב אותו. כאשר בונים תמהיל משכנתא צריך לשים לב להתאים אותו באופן אישי לצרכים של הלקוח. אפשר לשחק בלי סוף בתמהיל המשכנתא. יש את הנושא של שילוב נכון של המסלולים, לחשב היטב את ההחזרים החודשיים לפי תקופת ההלוואה בכל מסלול ומעל הכל מחיר הריביות. לא סתם מסלול משכנתא זו פעולה מורכבת שדורשת חשיבה. יש גם פרמטרים נוספים שעליהם נדבר בפוסט הבא בסדרה! חשוב להבין שאם אתם רוצים שתמהיל המשכנתא יצא מוצלח ומתאים לכם באופן אישי אתם חייבים יועץ משכנתאות יחד איתכם.