קבלו את 5 העצות שיעזרו לכם לבחור את הנכס שלכם!

רכישת בית חדש, במיוחד אם הוא נכס ראשון, אינה דבר שמתבצע כל יום. אפילו, נדיר שיקרה יותר מפעם אחד. רכישת בית הוא אירוע מרגש מאוד, הוא טומן בתוכו חלומות ושאיפות רבות. הוא בעל השפעה עצומה על איכות החיים והמצב הכלכלי בטווח הארוך. רכישת דירה בימינו, ייכולה להיחשב כשבירת שיא של ממש בעקבות מחירי הדירות ששוברים שיאים ונוסקים לגבהים.

הצלחתם לשבור את השיא? אם אתם בדרך לרכוש בית, או שאתם אולי חושבים על כיוון כזה, זכרו שהרכישה היא רק בסופו של תהליך ארוך המורכב משלבים רבים. לכן, סוף מעשה במחשבה תחילה. לפני שאתם מבצעים פעולה משמעותית זו (כן, היא תשפיע על החיים שלכם בעתיד, בהיבט הכלכלי ובהיבט הפיזי והאישי), חשוב שתכירו את השלבים, שיהיה עליכם לעבור דרכם, בדרך להגשמת החלום. כך תוכלו להיערך אליהם מראש ולמנוע בהמשך בעיות, קשיים וטעויות הרות גורל העלולות להוביל להפסדים מרובים.

1. היערכו מראש למשכנתא

משכנתא היא ההלוואה הגדולה ביותר שתקחו בחייכם. לכן, אל תשאירו אותה לרגע האחרון. לאחר שהחלטתם על דירה מסוימת, ואתם יודעים שאתם מעוניינים לרכוש אותה. תהליך לקיחת משכנתא עורכת זמן, במיוחד אם רוצים להגיע למשכנתא הטובה ביותר. לכן, הקדישו זמן, תוך כדי חיפוש נכס, וקבלו הצעות לריביות משכנתא מבנקים שונים. כך תחליטו על הטוב ביותר.

2. ערכו עבודת שטח על עולם המשכנתאות

למדו את נושא המשכנתאות. הכוונה כאן היא לא שתקחו כעת קורס ותהפכו למקצוענים בתחום, אלא שתבואו לבנק עם קורטוב של ידע שיצליח להכניס אתכם לעניינים בקלות רבה יותר. הרי הבנקים יספקו לכם עובדות, בלי יותר מדי הסברים. כדאי שתלמדו קצת על סוגי המסלולים וגובה הריביות העדכני לאותו יום. העדיפות היא להתייעץ עם יועץ משכנתאות חיצוני שאינו עובד עם הבנקים. אחד כזה שהוא ידרוש את טובתכם בלבד.

3. בדקו את סביבת הנכס

איכות הבית וגודלו יקבעו בעיקר על ידי גובה המשכנתא והריבית שתאושר לכם על ידי הבנק. דברים אלו יושפעו גם מפרטים נוספים כמו בחירת ישוב או אזור למגורים וכן מסוג הנכס הנרכש, בית חדש או יד שניה, בהתאם לתקציב האישי.

אם החלטתם לרכוש בית יד שניה, אל תסמכו על המתווך בלבד, צאו בעצמכם לשטח וערכו מחקר על האזור, הבניין וכו'. אם אתם רוצים למנוע הפתעות לא נעימות בעתיד, (כמו שכנים לא נעימים, בניינים שעתידים להיבנות מול הדירה ועלולים להסתיר נוף או למנוע כניסת אוויר, ואולי בכלל אם יש באזור בניינים המיועדים לתמ"א שיכולים לעניין אתכם) כדאי שתעשו את זה.

4. בטחו את הנכס

לפני שמחליטים על דירה, חשוב לבדוק את מצב הנכס בכלליותו, לדוגמא: תקינות הצנרת, תשתית חשמל, ביוב וכדומה. תוספת הוצאות תיקון יקרות, יכבידו עליכם מאוד בתוספת ההוצאה החודשית הגבוהה לכיסוי המשכנתא. לכן, חשוב מאוד לרכוש ביטוח דירה שיכסה עלויות אלו. ומומלץ מאוד לבדוק את מצב הדירה כדי להחליט על היקף פוליסת הביטוח מתאימה.

למרות שהביטוח מהווה הוצאה נוספת שמכבידה על רוכש הנכס, אל תוותרו עליו. בדקו את המעלות הרבות שלו. דמיינו את עצמכם נתקלים במצב של תקלה בתשתיות הנכס. הרי זה יכול לקרות בכל בית חדש כישן, יש תיקונים שמגיעים לסכום גבוה שאינכם מסוגלים לעמוד בהם. חבל שתישארו חסרי אונים. אם רכשתם ביטוח דירה מבעוד מועד, תרוויחו כיסוי לתיקון התקלה ללא הוצאת שקל אחד מהכיס. זה ימנע ממכם עוגמת נפש מיותרת. 

חשוב שתדעו, רכישת ביטוח דירה מהבנק היא לעיתים יקרה יותר על פני החברות הפרטיות (ולא כוללת ביטוח צד ג').

5. אל תתפתו לנכסים זולים מדי

נכון שהחלום שלכם הוא לרכוש בית, שיהיה גם איכותי וגם זול. אך במציאות, לרוב זה לא הולך יחד. בעלי הנכסים בישראל מודעים לביקוש הנכס ושוויו ומעלים את המחיר בהתאם. המטרה שלהם היא להגיע למקסימום רווח ממכירתו. לכן, אם מצאתם דירה איכותית המוצעת במחיר זול, אל תראו בה מציאה ואל תקפצו עליה מהר מדי. העניין מחשיד ולרוב מהווה מלכודת לרוכש שיגלה מאוחר יותר, את החסרונות הרבים שהוסתרו ממנו בעת הרכישה, ויסתבר שהמחיר הנמוך ששילם הוא יקר יחסית לנכס שקיבל.