כל מה שחשוב לדעת על מחיר למשתכן

כל כך הרבה שומעים על מחיר למשתכן, רק אתמול סיפר לי חבר כי הוא קנה דירה במחיר למשתכן והדירה תהיה מוכנה בעוד שנתיים, הוא גם הוסיף שהוא לא יכול למכור את הדירה רק אחרי 5 שנים מתאריך הזכייה, לא אלאה אתכם, רק אני רואה איך אדם באמת מתעניין ורוצה לדעת, מה זה בכלל מחיר למשתכן? מהם הפרמטרים  שלו ואיך הכל עובד.

מה זה מחיר למשתכן?

מחיר למשתכן ניסה להיות פתרון למצוקת הדיור בארץ, מחירי הדירות התייקרו ותוכנית מחיר למשתכן ניסתה להביא בשורה לשוק הדיור.

כבר לפני 20 שנה התחילה התוכנית להיות מיושמת, בשנים האחרונות התוכנית תפסה תאוצה רבה, התוכנית מאוד ספציפית וזה בגלל שהיא רוצה להביא עזרה למי שבאמת צריך אותה. 

את כל הפרטים על תוכנית מחיר למשתכן תמצאו כאן

למי מיועדת תכנית מחיר למשתכן?

למי התוכנית מיועדת? מי יכול להשתתף בה ולקבל דירה במחיר מוזל?

התוכנית מיועדת למי שבאמת צריך את העזרה הזו, לכן, נערמו קריטריונים שונים להשתתפות בתוכנית.

כדי להיות זכאי להשתתף בהגרלת מחיר למשתכן עליך להיות

  • תושב ישראל
  • זוג, מאורס או נשוי (אם אתה מאורס החתונה צריכה להיות תוך שלושה חודשים מיום הגשת הבקשה)
  • הורה חד הורי המגדל את ילדו שהוא מתחת לגיל 21 
  • רווק/ה בן/ת 35 שנה ומעלה.
  • התנאי החשוב שחשוב לא לפספס, אם כבר יש לכם דירה או שהיתה לכם דירה או זכויות על נכס ב 6 השנים האחרונות, אתם לא זכאים.
  • אם קיבלתם עזרה בדיור מהמדינה, אתם לא זכאים.

אלו הקריטריונים, הם יחסית פשוטים ולא מורכבים, אם אתם זוכרים כדי לזכות לזכאויות אחרות מטעם המדינה הרבה פעמים צריך להציג נקודות וחישובים שונים, כאן זה לא נדרש, הכל יחסית מופשט.

המעלה הגדולה שתקבלו בתוכנית זו נעוצה בגובה ההון העצמי שתידרשו להביא לעומת רכישת דירה אחרת, ההון העצמי שיידרש במחיר למשתכן הוא נמוך יותר ממה שנדרש תמיד יחסית לשווי הדירה, כך אתם יוצאים מרווחים, גם לא נדרשתם להביא הון עצמי גבוה וגם הרכישה עלתה פחות.

 איך פועלת התוכנית?

רבים שואלים, מהי בעצם תוכנית מחיר למשתכן? איך מתבצעת התוכנית?

תוכנית מחיר למשתכן ממונת על ידי המדינה, על עלות הקרקע של דיור בתוכנית מחיר למשתכן ניתנת הנחה, גם הקבלן מקבל הנחות שונות מהמדינה, את ההנחות שהוא קיבל רוכשי הדירות צריכים לקבל בסופו של דבר, סך ההנחות שמקבל לכל דירה מגיע בערך ל 120,000 ש"ח, בתוכנית מחיר למשתכן, הקבלן מרוויח, הוא מקבל הנחות, נכון שבסוף הוא ימכור את הדירות גם בהנחה משמעותית, אך הביקוש לדירות במחיר מוזל הוא רב וכך הקבלן לא נשאר "תקוע" עם דירות, בגלל הביקוש הרב, פעמים רבות, המחיר יורד עוד יותר וכך הרוכשים מרוויחים דירה במחיר מציאה. ישנם מקומות שההנחה הסופית הגיעה לחצי מיליון ש"ח לדירה!

קבלנים שעובדים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן צריכים עוד לפני התחלת הבנייה לתת מחיר סופי לדירה בפרויקט שלהם, המחיר אותו הם נוקבים, זה המחיר שנשאר, הם לא יכולים לשנות דעה ולשנות מחיר, המחיר שנקבע הוא המחיר הסופי, ההנחה שהדיירים מקבלים לא תהיה על חשבון משהו אחר, איכות הבנייה חייבת להיות טובה למרות שמחיר הדירה הסופי הוא זול משמעותית (בסה"כ, מי שספגה את ההנחה הייתה המדינה ולא הקבלן).

היכן ממוקמות תוכניות מחיר למשתכן? היכן הדירות האלו נמצאות?

מיקום הפרויקטים לדירות בתוכנית מחיר למשתכן נקבע על ידי המדינה, הרוכש לא הוא זה שמחליט איפה המיקום, הוא כן מחליט אם הוא רוצה להשתתף במכרז על הדירות בפרויקט מסוים, אבל לא ההפך. 

המקומות בהם המדינה משקיעה בפרויקטים כאלו הם לרוב ערים מתפתחות כמו בית שמש, עפולה, קריית אונו, יבנה, הרצליה וכו' ,במקומות כאלה המדינה כבר מכרה בהנחות משמעותית לקבלנים קרקעות שיכולות להספיק לבניית מעל  שישים אלף יחידות דיור. הדירות במחיר למשתכן הן זולות יותר בין 15% ל 30% ממחיר הדירות בשוק.

בזמן בו מתנהל מכרז על מכירת קרקע על ידי המדינה, מתנהלים גם מכרזים למי שזכאי, עד היום נמכרו מעל שישים אלף דירות, הקרקעות שיש לקבלנים מספיקות למאה דירות ומעלה, אבל אל תשכחו, מדובר בתהליך עד שהדירה מוכנה, זה יכול לקחת אפילו 4 שנים.

וואו, התוכנית נשמעת ממש טוב, אין כאן שום "קוץ"?

מה טמון בתוכנית מחיר למשתכן?

התוכנית נשמעת ממש טוב ולא סתם, המדינה רוצה לעזור ולהקל על מי שזכאי, בתוכנית מחיר למשתכן מקבל הקבלן הנחה משמעותית הנותנת לו ביטחון בהתחלה ובסופו של דבר ההנחה מגיעה אל רוכשי הדירות.

אז אין כאן שום "קוץ" שמסתתר, יש קריטריונים לזכאות, מי שעומד בהם יכול להשתתף במכרז ולהנות מרכישת דירה במחיר מוזל.

למה עדיין אין לכל מי שזכאי דירה?

הביקוש לדירות רב יותר מההיצע, תוכנית מחיר למשתכן מגבירה את מכירת הקרקעות הלא בנויות, הפנויות, אומרים שבאיזשהו שלב זה יאזן קצת את השוק, אך בינתיים זה לא נראה על פני השטח, הביקוש לדירות אלו גדול, הרבה פעמים יש הרבה זכאים המתמודדים על מספר קטן של דירות ולכן נערכת הגרלה.

ברור לכל מי שמחפש פרצות שגם כאן יש פרצות, יש רוכשים שקונים דירה על שם זכאי אחר (יחד איתו) ומשתמשים בזכאות שלו לרכישת דירה לעצמם, כמובן שלא לזה התכוון המשורר והמדינה מנסה לגדור את הפרצה  בתוכנית זו.

זכיתם במחיר למשתכן? מזל טוב! את הדירה עליכם להחזיק מינימום חמש שנים אחרי הזכייה, אתם לא חייבים לגור בדירה, אתם יכולים להשכיר אותה. 

מה ההשפעה של תוכנית מחיר למשתכן על מחירי הדיור?

ברגע ששוק הנדל"ן מוצף בדירות, מה קורה? הביקוש גדול ויש מי שמזין את הביקוש, המחיר אמור לרדת. 

בינתיים, משרד השיכון הכריז על צפי של מאתיים אלף יחידות דיור שיצאו לשוק, מדובר בהיצע ממש גדול, אם הדירות ישווקו בהנחות משמעותיות כמו בהתחלה, בין 15 ל 30 אחוזי הנחה לדירה, המחירים ליד מיקום הפרויקט ירדו, אבל זה לא יעזור למרכז הארץ, שם תמיד הדירות ימשיכו להיות יקרות. (וכמעט אין שם תוכניות של מחיר למשתכן)

אם אתם מעוניינים לרכוש דירה אנו ממליצים לכם לבדוק:

אם אתם זכאים – יש לכם כאן אפשרות לרכוש דירה מוזלת.

אם אתם לא זכאים – ייתכן שמחירי הדירות באזור הפרויקט ירדו ואולי שווה לכם לרכוש שם דירה.

מה קרה בשטח?

בזמן אמת, על פי התוצאות שהראו הנתונים מההגרלה הראשונה שהתבצעה בעיר עפולה, על כל דירה התמודדו 5 רוכשים פוטנציאלים, עם השנים היחס גדל ועל כל דירה יותר ויותר זכאים מתמודדים, אם כך בשורת מחיר למשתכן היא לא בהכרח בשורה, לא כולם זוכים בהגרלה.

מתוך כל 5 אנשים שהתמודדו על דירה, זכה רק אחד, חשבתם על 4 הנותרים? הם נשארו עם תחושות אכזבה, מירמור, התקבלו תחושות שונות ממה שרצתה המדינה להביא, גם אם המדינה תעמוד ביעד שהציבה (250 אלף דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן), הביקוש עדיין לא יירגע, הוזלת מחירי הדירות היא רק השערה, יש מי שטוען שהיה עדיף לתת את ההנחה הזו לכל מי שזכאי אמם בכמות מצומת אך כך בטוח הוא יקבל.

איך מקבלים אישור זכאות להשתתפות בהגרלה? אז כמו שאתם מתארים לעצמכם, יש מי שמורשה לתת את אישור הזכאות הנדרש, מדובר בכמה חברות גדולות, עמידר ומילגם ומ.ג.ע.ר, כדי להוציא אישור זכאות תצטרכו לשלם 240 ש"ח, תחשבו על כל האנשים המתמודדים להגרלה, כל אלו הוציאו אישור זכאות, הכנסה לא רעה בכלל לחברה… אומרים שתוך 3 שנים תגיע ההכנסה מאישורי הזכאות לכ 180 מיליון ש"ח!

איך תיכנסו גם אתם להגרלת מחיר למשתכן?

תהליך הגשת הבקשה פשוט יחסית, מגישים בקשה לאישור זכאות ונכנסים להגרלה, איך מגישים בקשה כזו?

מספר דרכים להגשת בקשת זכאות:

  • דרך אתר משרד הבינוי והשיכון.
  • דרך חברות המורשות לתת אישור זכאות, מתקשרים לקבוע מועד לפגישה ואז בודקים את זכאותכם בחברה. 

מספרי הטלפון לנוחיותכם:  *  מילגם 6078* /  * עמידר 6266* / * מ.ג.ע.ר 2850* 

           תוכלו ליצור קשר בימים א-ה משמונה בבוקר עד שמונה בערב וביום שישי משמונה עד שתים עשרה בצהריים.

מה המסמכים שצריך להביא?

תעודת זהות מקורית + העתק מצולם.

אם אתם זוג נשוי תצטרכו אישור נוסף ו(אם לא נשוי יש צורך בתעודת זוגיות חתומה בפני עורך דין).

אם אתם גרושים – תעודת גירושין.

אלמן – תעודת פטירה.

הורה יחיד – תעודת גירושין + הסכם גירושין חתום כפסק דין.

אם אתם זוג מפורסם בציבור – לחתום בפני עורך דין על הצהרה שאתם ידועים בציבור.

כתובת מייל – דואר אלקטרוני שיהיה מען להתכתבות ועידכונים עתידיים.

האישור שתקבלו ישאר תקף למשך שנה בלבד, לאחר קבלת האישור רצוי להיכנס לאתר הרישום למחיר למשתכן ולבדוק שכל הפרטים נכונים, את ההתחברות לאתר חברת הרישום מבצעת אם לא חוברתם תצטרכו לבקש ממנה, כדי להתחבר מקישים מספר זהות וסיסמא- הסיסמא הראשונה היא מספר אישור הזכאות שקיבלתם, אם אתם כבר מחוברים, תראו את שמכם בצד שמאל למעלה.

חשוב מאוד לשמור על מספר אישור הזכאות שקיבלתם, באמצעותו תוכלו להיכנס להגרלות מחיר למשתכן.

מהיום שנפתחת תקופת ההרשמה לתוכנית, ההרשמה פתוחה ל 28 ימים בלבד.

אז על פי מה שהבנתם, גם כאן קיימת בירוקרטיה, אבל בסופו של דבר, אחרי הכל, זה משתלם, מרוויחים דירה גדולה במחיר נמוך ובנוסף, לא נדרשים להון עצמי גבוה, גם הלוואת משכנתא הנלקחת עבור דיור בתוכנית מחיר למשתכן היא בעלת הטבות ייחודיות, היא עד 90% מימון,ריבית נמוכה, לא יותר מ 3%  לתקופה של 30 שנה, יש מקומות בהם הרוכשים מקבלים מענק בגובה של בין 40 ל 60 אלף ש"ח, שווה ,לא?

ההגרלות מתבצעות לפי סדר מסוים, קודם מתבצעות ההגרלות בערים הגדולות ואח"כ ביישובים היותר קטנים, אחד שזכה בפרויקט מסוים לא יוכל לזכות בפרויקט אחר, אם נרשמתם להגרלה בבית שמש ובגבעת זאב, ואתם מעדיפים את גבעת זאב, עליכם לקחת בחשבון שאם תזכו בבית שמש שהיא ההגרלה שתתבצע קודם, תוסרו מרשימת ההגרלות ולא תוכלו לזכות בעיר שרציתם.

על פי איזה סדר מתבצעות ההגרלות?

ההגרלות הן על פי סדר פנימי, משרד השיכון מנהל את ההגרלות לפי המספרים הסידוריים של ההגרלות, מי שזכה מוסר מרשימת ההגרלות, ההגרלות לא מתבצעות על ידי אנשים, הכל ממוחשב, ללא יד אדם, הכל בפיקוח רואה חשבון שהוסמך לכך בנוסף לועדה מפקחת מיוחדת, כל הזכיות מתפרסמות יחד, הזוכים מקבלים את הודעת הזכייה בדואר אלקטרוני, מי שלא זכה מקבל מכתב המודיע שלא זכה הפעם.

זכיתי, מה עכשיו?

זהו, עכשיו לאחר כל התהליך צריך להתאזר בסבלנות, היזם יפנה אליכם לאחר שהתקבלו היתרי הבנייה, אתם תבואו לבחור דירה המתאימה לכם מתוך כל הדירות בפרויקט.את התקדמות התוכנית והעבודות תוכל לראות באתר הרישום.