הסוף להקפאת המשכנתא? מה יהיה עם המשכנתאות המוקפאות?

בעקבות משבר הקורונה התאפשרה דחיית תשלומי משכנתא. כצעד ראשוני, ניתנה האופציה של דחיית התשלומים לשלושה חודשים. זה התחיל בחודש מרץ, עם פרוץ המשבר, בהמשך, ההקפאה התארכה ועד סוף דצמבר אנשים עוד מקפיאים את המשכנתא שלהם. מה יקרה בחודש ינואר? מה יהיה בתחילת שנת 2021? האם לא ישימו סוף להקפאת המשכנתאות?

בעקבות משבר הקורונה, רבים נקלעו לקושי תקציבי ולכן שמחו באפשרות שניתנה להם לדחות את תשלומי המשכנתא שלהם. הם, בעצם, "דחו" את החוב שלהם. במרבית הפעמים, החוב המשיך לצבור ריבית כשגם גובה ההחזר לאחר ההקפאה הופך לגבוה משמעותית מההחזר החודשי שהיה לפני כן. 

אז זהו, זמן האמת הגיע, הראשון לינואר מתקרב, והגיע הרגע בו ידעו הבנקים מה קורה, לאן פניהם.

שלא תטעו, מעל עשרה אחוזים מנוטלי המשכנתאות עדיין מקפיאים את המשכנתא שלהם. הבנקים אפשרו את דחיית ההחזרים, הנתונים מראים שהוקפאו משכנתאות בסך של מעל ל 15% מכל המשכנתאות הקיימות במשק.

אי אפשר להקפיא משכנתא

הסוף להקפאת המשכנתאות!

החל משנת 2021, לא תינתן האפשרות להמשיך את הקפאת המשכנתאות. רק לווים שהכנסתם נפגעה ביותר מ 40%, יוכלו להמשיך להקפיא את המשכנתא שלהם. זה אומר שרק 20% מהמשכנתאות, יוכלו להמשיך להידחות. לאנשים רבים נפגעה ההכנסה בעקבות הקורונה, אך לרובם הפגיעה לא הגיעה ל 40% ולכן הם לא יוכלו להמשיך לדחות את המשכנתא שלהם.

על פי מצב זה, ניתן להבין את המצב, לווים רבים חוו, בעקבות הקורונה, קושי כלכלי והם נאלצו לדחות את המשכנתא, אך לאחר תקופה, הם עדיין לא הסתדרו מבחינה כלכלית, ולמרות זאת, הם כבר צריכים לשלם משכנתא.

מחפשים פתרונות

הסרת מגבלת הפריים

בבנק ישראל מחפשים פתרון שיתן מענה לנוטלי ההלוואות כמו גם לבנקים, שלא יקרסו בשל הלוואות שלא נפרעות. כחלק מהפתרונות שנמצאו נמצא המתווה החדש. על פי המתווה החדש יהיה ניתן לשלב במשכנתאות ריבית פריים על יותר משליש מסכום המשכנתא. צעד זה יוביל להוזלת העלויות הכרוכות במשכנתא. את האפשרות להקפאת משכנתא יבטלו ביום מן הימים ומן הסתם, רוב דוחי המשכנתאות יבחרו למחזר את המשכנתאות שלהם ובכך להוזיל אותם.

הוזלת העמלה על פירעון מוקדם 

אחרי שהרבה לווים דחו את המשכנתא שלהם, המשכנתא שלהם צברה ריבית משכנתא גבוהה. הרבה פעמים גם ההחזר החודשי הפך לגבוה יותר. לכן, בנק ישראל הוזיל את העמלה על פירעון מוקדם. ברגע שאין עמלה גבוהה על פירעון מוקדם, יותר ויותר אנשים יפנו למחזר את המשכנתא שלהם. מיחזור משכנתא יכול להביא לחיסכון של עשרות אלפי שקלים. ברגע שהחזר המשכנתא הוא נמוך יותר, אפשרי יותר לעמוד בו. הוזלה זו עדיין לא הוכנסה לתוקף. ככל הנראה היא תוכנס לתוקף בתקופה הקרובה, נחכה להתפתחויות…

יש עוד פתרונות?

לנו נשאר לחכות שיגיעו עוד פתרונות הנותנים מענה לצרכי הלווים. אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו לא עומד בהתחייבויות המשכנתא שלקח על עצמו. גם הבנקים רוצים פתרונות. הפתרון שנראה הטוב ביותר כרגע הוא אכן מיחזור משכנתא, כי כמו שאמרנו, מיחזור משכנתא יביא לכם הוזלה משמעותית. אז קדימה, אם עוד לא מיחזרתם את המשכנתא שלכם, פנו למומחים שלנו והם יבדקו לכם כמה אתם יכולים להרוויח ממיחזור כזה. בהצלחה!