אלו בטחונות וערבויות תצטרכו להעניק לבנק כדי לקבל משכנתא?

כאשר אתם לוקחים משכנתא, הבנק מלווה לכם הון עצום. בתמורה הוא דורש בטחונות וערבויות שהכסף אכן יחזור אליו. אז נכון שאתם משעבדים את הדירה שלכם לבנק ובמקרה שלא תעמדו בתשלומים הבנק יכסה את ההלוואה מהכסף שיקבלו בעבור הבנקים שלכם, אבל חוץ מזה יש עוד כמה בטחונות שהבנק דורש כדי לכסות את עצמו מכל הכיוונים. ישנם מקרים בהם הבנק דורש יותר בטחונות ויש שפחות תלוי בסכום ההלוואה, אחוז המימון, יכולת החזר ועבר כלכלי. 

בכתבה הבאה נפרט את כל סוגי הביטחונות הקיימים ונסביר מה מביאים? מתי? ואיך?

הערת אזהרה על הדירה

הבטוחה הזו היא יותר עבורכם מאשר בשביל הבנק. לאחר שחותמים על חוזה הרכישה ישנה תקופה שבה הדירה שייכת לכם אך עדיין אינה רשומה על שמכם. כדי למנוע ממוכר הדירה למכור את הדירה שלו פעם נוספת לרוכשים אחרים. כן, יש אנשים נוכלים, וכבר היו דברים מעולם. בכל אופן, התפקיד שלכם הוא לדאוג שדבר כזה לא יקרה וגם אם בעל הדירה יהיה מעוניין למכור שוב את הבית הוא לא יוכל. כדי למנוע מכירה פעם שניה של הדירה שקניתם, תצטרכו לשים הערת אזהרה על הנכס שאומרת שהנכס נמכר ואין אפשרות למכור אותו שוב. זה אמנם יעלה קצת אך זה שווה את הסיכון.

שיעבוד הנכס לבנק

כדי לקבל הלוואה מהבנק, הבנק רוצה שתשעבדו נכס לרשותו. בדרך כלל משעבדים את  הדירה שקניתם ועד שמסיימים לשלם את המשכנתא הנכס משועבד לבנק. כדי לשעבד נכס לבנק יש לשים הערת אזהרה עליו. הערת האזהרה  הזו תאפשר לבנק במקרה הצורך לממש את השעבוד.

שטר התחייבות

הבנק לא מעוניין להגיע למצב שבו יצטרך למכור את הנכס. הוא כן רוצה שתשלמו את המשכנתא ותישארו עם הבית שלכם. לכן, הבנק דורש שהלווים יחתמו להם על מסמך שבו הם מתחייבים שהם יעמדו בתשלומי המשכנתא. על המסמך הזה יש לחתום בנוכחות עורך דין.

שטר משכנתא

כאשר לוקחים משכנתא חותמים על שטר משכנתא בו מפורטים כל תנאי העסקה. בשטר מצויין כי לאחר סילוק המשכנתא יוסר השיעבוד מהנכס. על השטר חותמים הלקוח ונציג מהבנק בנוכחות עורך דין. יש להעביר לרשות מקרקעי ישראל עותק מן השטר.

רשם המשכונות

יש להנפיק אישור מרשם המשכונות לישראל שאכן הנכס משועבד לבנק. באישור צריך להיות מצוין שאין על הנכס שיעבוד נוסף שעלול להפריע למכירה שלו אם יהיה צורך.

יפוי כוח

יש להגיש לבנק ייפוי כוח חתום על ידי עורך דין שנותן תוקף לבנק למכור את הדירה שלכם במקרה של אי תשלום משכנתא.

שמאות

הבנק ישלח שמאי לוודא שאכן הנכס שווה את המחיר שאמרתם. הבנק רוצה להיות בטוח שיש לו בטוחה מלאה כנגד כל סכום ההלוואה.

ערבות חוק מכר

אם אתם קונים דירה על הנייר תצטרכו להגיש גם ערבויות חוק מכר. ערבות חוק מכר מבטיחה לכם ולבנק שגם אם הקבלן יפשוט רגל תקבלו את הכסף שלכם בחזרה. בלי ערבות חוק מכר הבנק לא יתן לכם משכנתא.

ערבים

לא תמיד הבנק דורש את הבטוחה הזו. אך גם אם הבנק לא דורש ערבים ובפרט ערב משלם, יכולים לגרום לבנק לתת לכם ריביות יותר טובות. יהיו מקרים בהם הבנק יתן לכם משכנתא רק אם יהיה לכם גם ערב או ערב משלם.

ביטוחים

כדי לבטח את עצמו דורש הבנק מהלקוחות שיהיה להם ביטוח חיים וביטוח מבנה. כדי שבכל מקרה הבנק יקבל כיסוי להלוואה שלו. גם אם בעל המשכנתא יפטר מן העולם, ביטוח החיים יכסה את המשכנתא וגם אם יקרה משהו לבית כמו שריפה או רעידת אדמה, ביטוח המבנה יתקן את הנזק והערך של הדירה לא ירד.

לסיום:

זה בסך הכל הבטחונות שתצטרכו להעמיד לבנק. מבולבלים? רוצים שמישהו יעשה את העבודה במקומכם?

ייעוץ משכנתאות יתן לכם מענה. אם אתם רוצים להיות רגועים שהכל יעשה על הצד היותר טוב פנו ליועץ משכנתאות.

היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות של משכנתא שלי ובחרו את היועץ שילווה אתכם.