האם כדאי לקנות דירה מכונס נכסים?

מחירי הדירות לא חושבים לרדת ובתוך כל זה מנסים זוגות צעירים למצוא אלטרנטיבות לקניית דירה במחירים הזויים שלא מתאפשרים להם. אחת האלטרנטיבות הנפוצות היא לקנות דירה מכונס נכסים. בדרך כלל דירה מכונס נכסים היא זולה יותר ויש לכך כמה סיבות. אך יש גם כמה סיכונים ולא מעטים הם האנשים שמתנגדים לצעד כזה. 

בכתבה הבאה נסקור את הנושא של קניית דירה מכונס נכסים. האם זה כדאי, מה הסיכונים הכרוכים בכך? והאם תמיד דירה מכונס נכסים היא אכן זולה יותר?

מה זו דירה מכונס נכסים? ולמה היא זולה יותר?

דירה מכונס נכסים היא דירה שהבנק מעמיד למכירה. מדובר בדירה שנלקחה מהבעלים שלה. אנשים שלא עמדו בהחזרי המשכנתא כונס הנכסים של הבנק לוקח אותה מהם ומוכר את הדירה. הוא מכסה את החוב ואת שאר הכסף מקבלים הבעלים של הדירה. בדרך כלל הדירות שנמכרות על ידי כונס נכסים נמכרות במחיר נמוך ביחס למחירי השוק. הסיבה לכך היא חוסר האינטרס של כונס הנכסים. נניח שכונס הנכסים מוכר דירה בשווי 2 מיליון ש"ח והחוב של הבעלים הוא חצי מיליון ש"ח. כונס הנכסים לוקח אליו חצי מיליון ואת שאר הכסף מקבלים הבעלים של דירה. הבנק יקבל בכל מקרה חצי מיליון שקל. גם אם הדירה תימכר ב 2 מיליון, גם אם היא תימכר במיליון וחצי וגם אם היא תמכר בחצי מיליון בדיוק. לעומת זאת, הבעלים של הדירה הם אלו שיפסידו או ירוויחו מהמחיר של דירה. לכונס הנכסים אין שום אינטרס למכור את דירה ביוקר וגם לא בזול. האינטרס היחיד שעומד לכונס הנכסים מול העיניים הוא למכור את דירה כמה שיותר מהר. ולכן, אם מישהו מציע לקנות את הדירה במיליון וחצי ש"ח כונס הנכסים יסכים העיקר שזאת תמכר.

האם כל דירה שנמכרת דרך כונס נכסים נמכרת בפחות משוויה?

ממש לא תמיד. אדם שלא בקי מספיק וילך לקנות דירה מכונס נכסים על סמך זה שהיא תמיד נמכרת בפחות משוייה עלול לשלם על דירה הרבה יותר מכפי שהיא שווה. לא תמיד המחירים זולים וצריך לעמוד על המקח כדי להוריד אותם. מה שקורה לפעמים הוא שיש ביקוש על דירות מכונס נכסים כי כולם רוצים לקנות דירות זולות ואז ממילא המחיר עולה. אם יש ביקוש אין לכונס הנכסים עניין למכור את דירה בזול והוא יעלה את המחיר. 

בשורה התחתונה, כשקונים דירה מכונס נכסים צריך לבדוק את המחיר שלה לעומת השוק. אם היא לא זולה משמעותית עדיף שלא תקנו אותה אלא תחפשו דירה אחרת לא מכונס נכסים.

האם קניית דירה מכונס נכסים כרוכה בסיכונים?

התשובה היא חיובית. קיימים לא מעט סיכונים ןגם בירוקרטיות בקניית דירה מכונס נכסים. ולכן, אם לא מדובר בעסקה משתלמת במיוחד לא היינו ממליצים על הכיוון הזה.

כעת נפרט את כל הסיכונים ובעצם את כל מה שמסובך בקניית דירה מכונס נכסים.

  • כל אחד לפני שהוא מעוניין להירשם למכרז של כונס נכסים צריך להפקיד 10% מההון העצמי כדי להוכיח רצינות. לפעמים הכסף לא נזיל ולפעמים זה יגרום לכם להשכיב כסף שעשוי להניב בתקופה הזו לתקופה בלתי מוגבלת.
  • כאשר רוכשים דירה מכונס נכסים חוזה הרכישה הוא חלש ולא מחייב. אם תמיד כאשר חותמים על חוזה הרכישה יש כאן משהו מוחלט, במקרה שלנו זה ממש לא כך. עד שלא תיכנסו לדירה לא תוכלו להיות בטוחים שהעסקה אכן קיימת. 
  • שימו לב! אחוזי המימון לא יהיו גבוהים בגלל שקניתם דירה במחיר נמוך. הבנק מודע לכך שדירות מכונס נכסים נמכרות במחיר זול יותר ולכן שמאי יעריך את דירה במחיר נמוך מהשווי שלה ולפעמים אף יותר מהמחיר. היערכו עם הון עצמי מספק בדיוק כמו בכל דירה אחרת.
  • לפעמים יכול לקרות מצב ממש לא נעים שבו בעל דירה יהיה אגוז קשה לפיצוח. הוא ילחם ויוציא אתכם מן דירה גם אם נכנסתם אליה כבר. כמובן שהכסף יחזור אליכם אך עדיין לצאת מדירה שכבר נכנסתם אליה זה לא נעים בכלל.
  • פעמים רבות נסח הטאבו של דירה הנמכרת דרך כונס נכסים הוא לא תקין, שימו לב! ובדקו היטב מה קורה בדירה שמציעים לכם.

לסיכום,

קניית דירה מכונס נכסים עשויה להיות עסקה מוצלחת במיוחד אך גם עלולה להוות מפח נפש כבד במיוחד. אנו ממליצים לערוך את השיקולים שבעד, השיקולים שכנגד ולהכריע. וכמובן הכי חשוב לצאת לדרך רק עם ליווי מקצועי.

היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות של משכנתא שלי ובחרו את אחד מיועצי המשכנתאות של משכנתא שלי שילווה אתכם כל הדרך לבית משלכם.