האם עתיד להתרחש בקרוב תהליך של אינפלציה? ואם כן איך זה ישפיע על המשכנתאות?

אינפלציה זהו בעצם תהליך שבו הערך של הכסף יורד. כלומר אם לפני התרחשות האינפלציה עגבניה עלתה שקל. לאחר האינפלציה עגבניה תעלה 2 שקל. בתהליך של אינפלציה פשוט אפשר לקנות פחות דברים בסכום כסף מאשר בעבר. מה שאומר שערך הכסף ירד. כי אם אתמול 2 שקל היו שווים 2 עגבניות והיום שני שקל שווה עגבניה אחת זה אומר לנו שהערך של הכסף ירד. אינפלציה זהו תהליך שמתרחש כל הזמן אך בדרך כלל הוא מתון מאוד ובין לבין מתרחש תהליך של דיפלציה שזהו תהליך הפוך. כך על אף האינפלציה, המצב מאוזן ולא חשים את התנודות בחוזקה. אולם יש מצבים שבהם האינפלציה מרימה ראש. כלומר, הערך של הכסף יורד בצורה דרסטית במאות אחוזים. בדרך כלל מה שעושים במקרה כזה כדי לשקם את הכלכלה הוא החלפת מטבע. אך התקופה של האינפלציה עצמה היא תקופה קשה מאוד. לפני כ 30-40 שנה היתה אינפלציה כזו והמבוגרים שבינינו זוכרים זאת כתקופה מסייטת. ביום אחד מחיר של עגבניה עשוי להשתנות משקל אחד ל 400 שקל. המצב הזה הוא קסטרופלי. יש כל מיני דרכי התמודדות לאינפלציה ואחת מהם כמובן היא העלאת הריביות, השאלה איך זה ישפיע על נוטלי המשכנתאות.

איך האינפלציה משפיעה על המשכנתאות?

אחת מדרכי ההתמודדות הבסיסיות של בנק ישראל באינפלציה היא דבר ראשון להעלות ריביות. חשוב להבין שגם אם האינפלציה לא תתרחש בישראל ממש, אם הריביות במקומות אחרים יעלו, גם בישראל זה יקרה. כך שתהליך של אינפלציה גם בארה"ב או אירופה עלול לגרום לעלייה חדה של הריביות. מה שישפיע באופן ישיר על החזרי המשכנתאות בארץ. 

האם צפוי תהליך של אינפלציה?

כלכלנים מזהירים שאכן כן התהליך יתרחש ולא יהיה אפשרי למנוע אותו. ברור שאנו לא חייבים להאמין להם ולראות שחורות אך תמיד כדאי לנו לבטח את עצמינו. אמנם המצב בישראל של האינפלציה הוא יחסית יציב למה שקורה בעולם. אך בכל אופן חשוב להבין שאנו נמצאים בעיצומה של תקופה קשה שבהחלט עלולה להשפיע על הכלכלה העולמית. 

בשורה תחתונה, כולנו נעבור תקופה קשה אם אכן יתרחש תהליך של אינפלציה ואין באמת איך להתגונן מכך. מה שאנו יכולים לעשות זה פשוט להתפלל ולקוות שהתחזית של הכלכלנים תופרך.

מה שכן כדאי כבר עכשיו לדאוג למשכנתאות שלנו. לא צריך להיכנס להיסטריה, אבל כן כדאי לדאוג שהמשכנתא תכיל כמה שפחות סיכונים. המטרה הזו לא צריכה להיות הראשית בהרכבת תמהיל המשכנתא כי בכל אופן אתם צריכים גם לדאוג שהמשכנתא תהיה כמה שיותר זולה אך בהחלט כדאי לקחת את הנתון הזה בחשבון וכעת יותר מתמיד. 

היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות של משכנתא שלי ובחרו את אחד היועצים המובילים בשוק שיבנה לכם משכנתא חסכונית עם כמה שפחות סיכונים!