מדד המחירים לצרכן עבר את יעד בנק ישראל! מה המשמעות? ואיך זה ישפיע על המשכנתאות?

התוצאות של פילוח הנתונים בחודש ינואר האחרון גילו שהמדד לצרכן עלה ב 0.2% אם מצרפים את זה לעליה של החודשים הקודמים הגענו לכך שמדד המחירים לצרכן עלה בשנה האחרונה ב 3.1%. 

 

המספרים אולי נשמעים פשוטים אך מה שקרה הוא שמדד המחירים לצרכן חרג מהיעד השנתי שעומד על 1%-3% בשנה. 

 

המדד לצרכן הוא לא המדד היחיד החריג בשנה החולפת. המדדים ב 2021 ממש השתוללו. ואם אתם זוכרים לציבור נוטלי המשכנתאות החדשות הללו ממש בלתי אפשריות. 

למה כדאי לכם להתפטר ממסלולים צמודים?

כמו שזה נראה, לא נראה שהעליה הזו במדדים הולכת להיעצר. להיפך, היא צוברת תאוצה. אם יש לכם במשכנתא מסלולים צמודים למדד כדאי לכם להתפטר מהם כמה שיותר מהר. כל חודש נרשמת עלייה במדד המחירים לצרכן ובצורה כזאת המשכנתא שלכם מסתבכת. במסלול צמוד הקרן צמודה למדד המחירים לצרכן וכל חודש יתרת ההלוואה שלכם גדלה על אף שאתם משלמים. 

ממה נובעת העלייה במדד המחירים לצרכן?

באופן כללי המחיה התייקרה. אך כדי שתבינו על מה אתם משלמים יותר, נפרט על כך. 

 

דבר ראשון נרשמה עליה של 18.5% במחירי משקאות ממותקים בעקבות המס של ליברמן. לפי המרכז לסטטיסטיקה זה בעיקר מה שהשפיע על העליה במדד המחירים לצרכן. רק שתבינו כמה "חכם" ליברמן שגרם אפילו לציבור משלמי המשכנתאות לשלם יותר בגלל המיסים המעיקים שלו. מה שעלול לגרום למשבר בשוק הדיור שרעוע גם כך. מחיר הירקות והפירות גם הוא עלה ב 1.4%. 

 

אפשר לומר שהחריגה בקצב האינפלציה השנתית נבעה בעקבות התקנה החכמה של ליברמן.

מה קורה עם מדד תשומות הבניה?

מדד תשומות הבניה עלה השנה ב 11.3%. זהו סכום עצום. אם יש לכם תשלומים שמוצמדים למדד הזה שילמתם השנה מחיר יקר וגבוה מאוד על ההצמדה הזו. כדאי שתבדקו מה קורה עם המדד הזה כי מקדמים רפורמה בנושא.

עליית מחירי הדיור?

כמובן שאם מדברים על מדדים שעלו, חייבים לדבר על מחירי הדירות שהתייקרו השנה באופן מעורר השתאות. מחירי הדירות עלו השנה ב 10%-12.5% מדובר בעליה הזויה והתייקרות של מאות אלפי שקלים לדירה. מחירי הדירות החדשות האמירו עוד יותר בעקבות מדד תשומות הבניה שאמר את שלו. 

מה לעשות אם יש לנו מסלולים צמודים

תמחזרו משכנתא. כמו שזה נראה לא עומד לחול שינוי בקרוב ואם יש לכם חשק שכל חודש יתרת הלוואה שלכם תגדל בהתאם ליוקר המחיה שיעלה באותו חודש, שיהיה לכם לבריאות. בכלל היינו ממליצים ללכת עכשיו על כמה שיותר בטוח. אפשר לומר שמתרחשת אינפלציה קלה. אומנם ביחס למקומות אחרים בעולם ישראל נמצאת במקום טוב מאוד אך עדיין היתה אינפלציה חריגה מהמתוכנן. 

 

פנו עכשיו ליועץ משכנתאות שיעשה לכם סדר במשכנתא!