רוכשים דירה מקבלן? דואגים לכם שלא תשלמו יקר מידי! כל מה שרציתם לדעת על התקנה החדשה של מדד תשומות הבניה!

המחירים שמשלמים רוכשי הדירות מקבלן הם מעל ומעבר למה שמתוכנן. מדד תשומות הבניה מזנק מידי חודש בחודשו והתשלומים הצמודים למדד תופחים. רוב רוכשי הדירות מקבלן בשנה האחרונה כבר משלמים 200,000 ש"ח יותר ממה שתכננו לשלם על הדירה שלהם. מדובר בסכומים הזויים. אי לכך, החליט ח"כ אלכס קושניר מ 'ישראל ביתנו' לעשות סדר בנושא של מדד תשומות הבניה. 

 

לטענתו של חבר הכנסת אלכס קושניר יש להוציא את מרכיב הקרקע ממדד תשומות הבניה. מחירי הקרקעות עולים כל הזמן ואם הם מחושבים במדד הדיירים משלמים הפרשים שהדיירים לא משלמים עליהם. 

 

כדי שנבין טוב יותר, נתחיל מהתחלה.

מה זה מדד תשומות הבניה?

מדד תשומות הבניה מודד את מחיר עלות הבניה. במדד כלולים עלות הקרקע, עלות השירותים השונים ועלות חומרי הגלם. המדד מתייקר מאוד בשנים האחרונות בגלל שמחיר חומרי הגלם כל הזמן עולה וההוצאות גדלות. התשלומים של דירה צמודים למדד תשומות הבניה מפני שמחיר דירה הסופי נקבע לפי העלויות העדכניות ולא משוקלל במחיר הזה עליית מחירים צפויה. כדי שהקבלן לא יצא בהפסדים מהסיפור הוא רשאי לבקש מהדיירים שיצמידו את התשלומים על דירה במועדים קבועים למדד תשומות הבניה. כך עם עלויות הבניה מתייקרות, הדיירים משלמים יותר על הדירות שלהם.

הדיירים משלמים רווח נוסף ליזם!

לא כל עלות הבניה עולה בעקבות עליית המדד. רק החלק של חומרי הגלם. מחיר הקרקע תופס נתח משמעותי מאוד במחיר דירה ולא הגיוני שהדיירים יאלצו להצמיד את כל מחיר דירה למדד.

מה מציע קושניר?

קושניר מציע שבמקום שהדיירים ישלמו סתם גם על מחירי הקרקע העולים שהיזמים לא מפסידים עליהם יוציאו את המרכיב הזה ממדד תשומות הבניה. הדיירים ישלמו כביכול רק על הוצאות הבניה הנוספות ולא על שוויה של הקרקע שעולה. 

 

קושניר לא מתכנן להוציא את מרכיב הקרקע מהמדידות אלא להצמיד רק את עלויות הבניה למדד. מכיוון שהקרקע כבר קיימת לא צריך לשלם עליה הצמדה. לכן לפי חשבונו הוצאות בניה למ"ר עומדים על 5,500 ש"ח. ולכן מציע קושניר שהסכום שיוצמד למדד הוא לא מחיר דירה אלא רק 5,500 ש"ח כפול מספר המטרים בדירה. אם מדובר בדירה של 120 מ"ר רק 660,000 ש"ח יוצמדו למדד תשומות הבניה מתוך 1.5 מיליון ש"ח. 

 

בצורה כזו ההצמדה למדד תהיה נטו בשביל לכסות את עלויות הבניה הגבוהות יותר ולא לספק רווחים נוספים ליזמים.

מה זה אומר לכם?

אין מה לומר, קל יותר עם המשכנתא. קשה מאוד לשלם 200,000 ש"ח נוספים רק בגלל הצמדה בצורה כזו הפער לא יהיה כזה משמעותי וליזם יהיה מספיק בשביל לכסות את ההוצאות הנוספות.