מה זה שטרות משכנתא?

לקיחת משכנתא היא לא סיפור פשוט. משכנתא זו הלוואה שתשפיע לכם על כל החיים. ההחזרים ילוו אתכם שנים ארוכות. כאשר לוקחים משכנתא, חשוב מאוד לעשות את זה בישוב הדעת. משכנתא היא לא הלוואה של זבנג וגמרנו. היא הלוואה ארוכת טווח וגם התהליך אמור להיות בהתאם. 

לא סתם תהליך לקיחת משכנתא מורכב מכל כך הרבה בירוקרטיה והליכים שצריך לעבור. רוצים לעזור לכם לחשוב על מה שאתם עושים. אם באמת אתם מוכנים להיות משועבדים לבנק לכל החיים. ואם כן מוזמנים לחתום.

אחד המסמכים החשובים מהניירת הבלתי נגמרת של המשכנתא זהו "שטר משכנתא". בכתבה הבאה נסביר: מהו אותו שטר? למה הוא משמש? איך מקבלים אותו? ומתי חותמים עליו? 

כמו שכבר אמרנו, שטר משכנתא הוא חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת המשכנתא. השטר הזה הוא בעצם הסכם הערבות שבו חותמים הלווים ערבות על המשכנתא ומשעבדים את הנכס שלהם לבנק תמורת ההלוואה. הבנק לא יתן לכם משכנתא אם לא תחתמו לו על השטר הזה בנוכחות עורך דין אשר יתן לכך תוקף משפטי. 

ישנם כמה סוגים של שטרות משכנתא אך כעת נתמקד בשטר הסטנדרטי שעליו חותמים כשלוקחים משכנתא.

ממה מורכב שטר משכנתא?

שטר משכנתא מורכב מ-3 שלבים. כעת נפרט בצורה מעשית עניינית על תוכנו של כל שלב ועל הביצוע שלו:

שלב ראשון- כצעד ראשון מזהים מיהו בעל המשכנתא. פעמים רבות מי שלוקח את המשכנתא ובעל הנכס הם לא אותו אדם. לדוגמא, אם הנכס רשום על שם הילדים וההורים הם אלו שלוקחים על עצמם את  המשכנתא ומשלמים אותה. בדרך כלל, הבנק לא אוהב שזה קורה. אבל זה לא אומר שזה לא דבר מצוי. חשוב מאוד שהפרטים יהיו מדויקים. ולכן, בשטר צריך להיות כתוב מי הם בעלי המשכנתא ומי הם הממשכנים. 

שלב שני- לפני החתימה מגיע שלב ההבהרות וההבנות. עורך הדין ירצה לראות שאתם מבינים על מה אתם חותמים. הוא יסביר לכם כל סעיף ויצפה ממכם להפגין הבנה של ההשלכות שלו. כדי לחתום אתם צריכים להבין על מה אתם חותמים.

שלב שלישי- לאחר שהבנתם היטב את העניין, מגיע חלק בירוקרטי טהור. כאן יתן לכם עורך הדין את המסמכים לחתימה. שימו לב כאשר חותמים על השטר שמופיעה עליו חותמת של לשכת רישום המקרקעין. לאחר שתחתמו תדעו שהתהליך מאחוריכם. תוכלו לסמן עוד וי על הרשימה ולהמשיך במרוץ למשכנתא.

כמה יעלה לכם שטר משכנתא?

שטר המשכנתא בהחלט עולה. אך הסכום לא מאוד משמעותי. מדובר באיגרה שצריך לתת למשרד המשפטים על ההנפקה והחתימה של הטופס. סך הכל, גובה התשלום הוא בין 120-160 ש"ח. את התשלום מעבירים למשרדים הממשלתיים דרך שירות התשלומים שלהם. באתר תוכלו לברר פרטים נוספים על השטר כמו אופן החתימה המדויק, עלות עדכנית ועוד.

את השטר תקבלו דרך הבנק ותחתמו עליו בנוכחות יועץ משפטי בדרך כלל היועץ המשפטי יהיה מטעם הבנק. 

קחו בחשבון שאם מתרחשים שינויים בשטר המשכנתא, תהיו חייבים לעדכן את כל הגורמים הקשורים בעניין. השינויים הללו עלולים לעלות לכם סכום כסף נוסף, שקללו בחשבון.

לסיכום, כחלק מתהליך המשכנתא תצטרכו לחתום על שטר משכנתא. אנו ממליצים לכם כמו את כל תהליך המשכנתא לעשות בליווי של יועץ משכנתאות טוב ומומחה.

כאשר אתם בוחרים יועץ משכנתאות חשוב שתשימו לב שתהיה לכם כימיה איתו ותראו שאתם מתחברים לסגנון. כך התהליך כולו יהיה פשוט יותר. 

אתם מוזמנים להיכנס לעמוד יועצי המשכנתאות שלנו ולבחור לכם את היועץ שיתאים הכי הכי לכם ולמשכנתא שלכם.