עוברים לבית חדש? מכרתם את הבית הישן ולקחתם משכנתא? הכל על משכנתא למשפרי דיור!

כאשר לוקחים משכנתא יש כל מיני תנאים. התנאים שהבנק יתן לכם במשכנתא ראשונה ולדירה להשקעה שונים בתכלית. לבנק יש מסגרת של כללים אותה הוא נותן לפי מטרת המשכנתא. משכנתא למשפרי דיור לא שונה בהרבה ממשכנתא לדירה ראשונה לעומת זאת, משכנתא למשקיעים תהיה הרבה יותר קשוחה.

למה זה משנה?

אם לא תהיו ערניים מספיק על אף שאתם אמורים לקבל משכנתא למשפרי דיור תקבלו משכנתא למשקיעים. כאשר רוכשים דירה נוספת מלבד הראשונה אוטומטית הבנק מקטלג את הלווים כמשקיעים אלא אם כן הם חותמים על מסמך ובו הם מצהירים שהדירה זו דירה חלופית והם מתחייבים למכור את דירתם הקיימת תוך 24 חודשים. אם תזכרו לחתום על מסמך כזה, תקבלו משכנתא למשפרי דיור אך אם לא תמלאו אותו הבנק יקטלג אתכם כמשקיעים ואתם עלולים להיגרר לבעיות. 

מס רכישה

צריכים לקחת בחשבון שאם לא תצהירו שאתם עומדים למכור את דירה שלכם או לא תצליחו למכור את דירה תוך 24 חודשים תחויבו בתשלום מס רכישה. כל מי שקונה דירה נוספת מעבר לדירה שלו מחויב בתשלום מס רכישה גבוה מאוד על סך עשרות אלפי שקלים 3%-5% מערך דירה. כאשר רוכשים דירה חלופית צריך לקחת בחשבון את הסיכון הזה שהדירה לא תצליח להימכר ותחויבו במס רכישה.

הגדלת משכנתא למשפרי דיור

בדרך כלל כאשר רוכשים דירה חלופית המחיר שלה יותר יקר מהדירה הקודמת. הפער הזה לא נסגר מעצמו, אתם צריכים לשלם זאת. הדרך היחידה היא להגדיל את המשכנתא הקיימת. אך צריך לקחת בחשבון שלא תמיד המשכנתא הראשונית נמוכה ולא כולם עשירים כך שיש סיכוי שלא תצליחו לעמוד בתשלומי המשכנתא החדשים.

מיחזור משכנתא או גרירת משכנתא?

בדרך כלל יש למשפרי הדיור משכנתא מהדירה הראשונה, כמובן שלא תמיד. במקרה שכן, השאלה היא מה לעשות עם המשכנתא הזו. יש שתי אופציות למחזר את המשכנתא או לגרור אותה. אם ממחזרים צריך לקחת משכנתא חדשה בתנאים חדשים ולכסות את הישנה. במקרה של גרירה גוררים את התנאים של המשכנתא הישנה לחדשה. כלומר, המשכנתא נשארת אותה משכנתא ופשוט מסירים את השעבוד מהדירה הישנה ומשעבדים את הדירה החדשה. כמובן שאתם אלו שתבחרו בין גרירה למיחזור לפי התנאים שלכם. אם יש לכם תנאים מעולים שלא בטוח שתקבלו היום שוב אין שום סיבה למחזר את המשכנתא. אך אם המשכנתא שלכם נחמדה ומטה ואפילו קצת יקרה כדאי למחזרה. גם כך לא היה מזיק לה ריענון קל.

מה עושים אם בין שלל ההוצאות לא מצליחים לשלם את המשכנתא ובטח לא את התוספת?

יש פתרון והוא משכנתא גרייס. כמובן שלא כדאי להשתמש בו סתם אך במקרה כמו זה הנוכחי אין מנוס. גרייס פירושו חסד באנגלית יש אפשרות לקחת הפוגה במשכנתא כמובן שתשלמו ריביות על התקופה הזו וההחזרים החודשיים יגדלו. אך אין ברירה, לפעמים הצורך קיים.

האמת שאם אתם מעדיפים לא לשלם סתם כסף לבנק תוכלו לפנות ליועץ משכנתאות שבודאי יהיו לו רעיונות נוספים למשכנתא שלכם. משכנתא למשפרי דיור היא ללא ספק מורכבת יותר ומצריכה מומחיות מיוחדת. היכנסו עכשיו לעמוד יועצי המשכנתאות של משכנתא שלי ופנו לאחד מהיועצים המובילים בשוק שמתאים בדיוק לכם!