שוק המשכנתאות בשנת 2021

כמו בשנים הקודמות גם בשנת 2021 שוק המשכנתאות רץ לאן שהוא. סכום המשכנתאות גודל בקצב מטורף, כך גם מספר לוקחי המשכנתאות ושיעור אחוזי המימון. כל שנותר לנו הוא להבין למה? איך? ולאן אנו פונים הלאה, כל זה בפוסט הבא!

מה קורה עם יתרת ההלוואות בישראל?

העלייה כצפוי ממשיכה וצוברת תאוצה. יתרת ההלוואות של הציבור הישראלי עומדת על לא פחות מ 457.32 מיליארד שקלים. זהו סכום עצום ועלייה של 1.3% תוך חודש אחד בלבד! בעבר היו מפתחים מזה כבר סקופ מרעיש ועושים עסק מעליה דרמטית שכזו אך בחודשים האחרונים זה לא חדש. לעומת התקופה המקבילה ב 2020 חלה עליה של 15% ביתרת ההלוואות. 

מספר המשכנתאות הפעילות בישראל עומד על קרוב למיליון הלוואות מה שמסביר את הסכום המטורף של יתרת ההלוואות.

למה אחוז ההלוואות שניתנו בשיעורי מימון גבוה עלה?

נתון נוסף מעניין הוא ששיעור אחוז המימון בהלוואות הגבוהות נותר על בין 60%-75% מימון כנראה שהרגולציה פועלת היטב. אך לעומת זאת מספר המשכנתאות שנלקחו בשיעור גבוה כן עלה. 42.7% מכלל ההלוואות נלקחו בשיעורים אלו לעומת שנה קודמת שבה רק 40% מן ההלוואת נלקחו בשיעורים הגבוהים וב 2019 רק 36.5% בעצם מדובר בעליה די גדולה כל שנה שיותר ויותר מלוקחי המשכנתאות לוקחים שיעורי מימון גבוהים. 

 

יש לכך שתי סיבות: הסיבה הראשונה היא מצוקת הדיור והמרוץ אחר דירה. אנשים מוכנים לקחת משכנתאות גדולות, לעשות שמיניות להתחייב על סכומים אדירים העיקר לקנות דירה וכמה שיותר מהר לפני שלא ישארו דירות ולפני שהדירה תעלה 100,000 ש"ח נוספים. מהסיבה הזו אנשים לא ממתינים שיהיה להם מספיק הון עצמי אלא ברגע שמתאפשר רוכשים דירה עם הון עצמי נמוך יחסית. הסיבה השניה היא מחירי הדירות הגבוהים אנשים היום מביאים את אותו סכום הון עצמי כמו בעבר אבל הסכום הזה מהווה אחוז הרבה יותר קטן מהדירה בניגוד לעבר וממילא שיעורי אחוז המימון גבוהים. סיבה נוספת אילו התוכניות השונות לדיור מופחת, האפשרות שנתנה המדינה לרכוש דירות עם הון עצמי קטן בתוכניות שונות. 

עוד נתונים על משכנתא!

מספר עסקאות המשכנתא בישראל הוא 12,140 ש"ח. היקף סכום המשכנתא הממוצעת הוא 904,000 ש"ח כאשר לפני שנה עמדה המשכנתא הממוצעת על 800,000 ש"ח. מתחילת השנה נלקחו משכנתאות בהיקף של 103.8 מיליארד ש"ח פי 1.5 מהיקף המשכנתאות מלפני שנה.

שוק המשכנתאות בעקבות שוק הדיור הוא שוק חם וער. הוא נוסע קדימה בקצב מסחרר ולא עוצר לשניה. בתוך כל הבלבול הזה אתם חייבים יועץ משכנתא טוב, ודווקא יועץ פרטי ולא בנקאי. שיסביר לכם מה קורה בשוק, יטה אוזן קשבת וידאג שתקבלו משכנתא הגיונית וחסכונית בשבילכם!